Page 13 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 13
4 Dr. Mustafa BAŞ
yetlerine karşı Papa Eftim, Anadolu'daki bütün kiliselere tamim gön
dermiş ve Hıristiyanlara karşı adalet ve iyilikten başka muamelede bu
lunmamış olan Türk Milletine düşmanlık yapmamaları konusunda ikaz
larda bulunmuş, kendisi de şehir şehir dolaşarak karşı propaganda yü
rütmüştür. Bu sebeple, onun hakkında Atatürk; " Papa Eftim bu mem
lekete bir ordu kadar hizmet etmiştir " demiştir.
Papa Eftim'in Kurtuluş Savaşı esnasında Fener Rum Ortodoks Pat
rikhanesine karşı organize ettiği Anadolu'daki Türk asıllı Hıristiyanlar,
daha ziyade Bizans Devletinin desteğini arkasına alan İstanbul Kilise
sinin yürüttüğü çalışmalar neticesinde Hıristiyanlaşmışlardır. Bu sebep
le de İstanbul Kilisesinin temsil ettiği Ortodoks anlayışı benimsemiş
lerdir.
Ortodoksluk, Doğu Kiliselerini temsil eden İstanbul Kilisesinin,
Batı (Roma) Kilisesi ile olan siyasi çekişmeleri neticesinde 1054 yılın
da her iki Kilisenin karşılıklı birbirlerini aforoz ederek kesin olarak ay
rılmaları ile ortaya çıkmıştır. XI. yüzyıldan itibaren Rum Ortodoks Kili
sesi doğu kiliselerinin merkezi olarak Ortodoks Hıristiyanları temsil et
miştir. Ancak daha sonraki yıllarda İstanbul ' u n Türkler tarafından fet
hedilmiş olması ve Rusya'nın siyasi yönden güçlenmesi neticesinde
Rus Patrikliği ikinci bir merkez olma özelliği kazanmışur<ıı.
Ortodokslarda Kilisenin yapılanması, mahalli cemaatlerin metro
pol, metropollerin de patriklik şeklinde organize edilmesiyle gerçek
Ieşmektedir (2 l. Bu yapılanma özelliği ile Katolik Kilisesinden farklı bir
durum arz eden Ortodoksluk'a "bir tür mahalli kiliseler birliği" de de
3
nilebilmektedir< l.
Ortodoks geleneğince oluşturulan ve mahalli özelliğe sahip olan
kiliseler, XIX. ve XX. yüzyılda gelişen milliyetçilik hareketleri ile ba
ğımsızlıklarını ilan etmişler ve milli kiliseler haline dönüşmüşlerdir. Bu
milli kiliselerde Patrik olarak göreve getirilen kişi, kendi kilisesinin
(1) Bkz. Mehmet Aydın, Hıristiyan Kaynaklarına Göre Hıristiyanlık, Ankara 1 9 95,122-123.
(2) Aydın, 121.
(3) Bkz. Oliver Clement, "Ortodoksluk Mezhebi" Din Fenomeni, Çev. Mehmet Aydın, Konya
1993, 218.