Page 124 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 124

Türk Ortodoks Patrikhanesi                              1 1 5

          ğalması  neticesinde Hükümet bu gibi faaliyette bulunan veya saklanan
          kimselerin yerlerini  bildiği  halde  söylemeyen  kimseler hakkında taki­
          bat yapılacağını bölge halkına yazılı basın aracılığı ile bildirmiştir< ı54 ).
              Nüfus  Mübadelesi  ve  Kayseri'deki  Rumlar üzerine yapmış  olduğu
          araştırmada Ramazan T o sun, Kayseri ve civarındaki Rumlar'ın Y u nanlı­
          larla bir ilgilerinin bulunmadığını, Türk olduklarını belirterek mübadele­
          den muaf olmalarını Hükümetten talep ettiklerini belirtmiştir. Kayseri yö­
          resinden mübadeleye tabi olan kimselerin; "Kibarkızı oğlu, Daltaban oğ­
          lu, Y e dikardeş oğlu, Polat oğlu, İslambolu oğlu, Ayvaz oğlu, Ayna Oğlu,
          Gökgöz oğlu, Bozoklu oğlu, Sinan oğlu, Sünbül  oğlu, Ekşioğlu, Niyaz
          oğlu" gibi unvan ve "Okudeli, Şahbaz, Arslan, Sinan, Bali, Yasef, Murat,
          Şahingöz, Abraham, Yakub, Acı, Közme, A y vaz" gibi isimlerine bakıldı­
                                                                   5
          ğında da Türk olduklarının çok net olarak anlaşılacağını ifade etmiştir<I 5).
             Milli  Mücadele döneminde  Fener Rum  Ortodoks  Patrikhanesi  ile
          ilişkilerini kesmiş olan Safranbolu'lu Rumlar da, kendilerinin Türk Or­
          todoks  olduklarını,  Fener  ile  irtibatlarının  olmadığını, Türk  Ortodoks
         ı  Patrikhanesine bağlı bulunduklarını söyleyerek Y u nanistan'a gitmemek
          için direnmişlerse de mübadeleden kurtulamamışlardır< ı56 J.
             Yunanistan'a gönderilen Milli Mücadeleye katılmış bulunan bu Hı­
          ristiyan Türkler,  orada da tam olarak kabul görmemişler, asıl vatanla­
          rından  uzak başka topraklar üzerinde  hayat sürdürürken "Turko  Spo­
          ros"(Türk  Tohumu)  olarak  anılmışlardır (I57).   Gittikleri  bu  yeni  ülkeyi
          hiç sevmemiş ve bunu da her defasında açıklamış, Karamanlılar, Sivas­
          lılar, Akdağlılar, Bayburtlular diye anılmış olan bu Türkler; Yunanlılar­
          la  da  hiç  anlaşamamışlardır.  Yunan  Hükümeti  bunların  kiliselerinde
          Türkçe ibadet edildiğini görünce, papazlarını  değiştirip, Rum Papazlar
          tayin etmiş, çocukları  için de Yunanca öğretilen Kreşler açmıştır.
             Niğde'nin Bor kazasından  mübadele yoluyla olarak giden  ve daha
          sonra kendi memleketlerini ziyarete gelenler Bor'lu hemşehrilerine dert

          (154)  Sakallı, Keskin Gazetesi, 177-178.
          (155) Tosun, ı 12.
          ( 156)  http://www.karabuk.gov.tr/tarihce3.html.
         (157) Aygil, 60.
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129