Page 63 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 63

İslam Tarihi ve Tarihçileri | 63

                    Abbasi  asrında  tercüme  hareketi  canlandığın-
               da  çok  kimse,  Arapça  ile  birlikte  Farsça,  Yunanca  ve
               Hintçe  gibi  değişik  dilleri  konuşuyorlardı.  Bu  kişiler,
               içinde bulundukları konum itibarı ile değişik milletle-
               rin tarihlerine de muttali olmuşlar ve bunları Arapça’ya
               nakletmişlerdir. Bütün bu kitaplar, Arapça konuşanların
               elinde değişik milletlerin haberleriyle ilgili kaynakları
               oluşturmuştur.  Bunlar,  Taberi  ve  Taberi’den  sonra
               gelenler için başvurulan kaynaklar olmuştur.
                    3- Kur'an, Yahudi, Hıristiyan, Sabii ve Mecusi'le-
               rin haberlerinden bir çoğunu içermektedir. Bu bilgileri
               öğüt  olması  açısından  kısa  ve  öz  olarak  vermektedir.
               Müfessirler,  bu  konuların  açıklamalarını  genişletmek
               istemişlerdir. Müfessirlerin ellerindeki Yahudi, Hıristi-
               yan ve bunların dışındaki dinlerle ilgili bilgiler ise, Tev-
               rat, İncil, bunların şerh ve haşiyelerinde yazılı olanlardı.
                    İbn-i  Nedim  Müslümanların  bildiği,  Yahudi  ve
               Hıristiyanlara ait Arapça’ya tercüme edilen birçok kita-
               bın varlığını bildirmektedir.
                    Bütün bu bilgilere ilave olarak; Yahudi ve Hıris-
               tiyanlardan birçok kimse, Müslüman olmadan önceki
               geniş  bilgileri  zihinlerinde  taşıyarak  İslam'ı  kabul  et-
               mişlerdir. Kur'an, bu insanlardan bazısını "Kendilerin-
               de Kitap ilmi olan kimseler" olarak tanımlamıştır. Bun-
               ların ve sonrasında gelenlerin ilmi, tarihçilerin Yahudi,
               Hıristiyan ve bunların dışındaki milletlerin tarihini ya-
               zarken dayanakları olmuştur. Tarihçiler, Yahudi ve Hı-
               ristiyan asıllı olup İslam’ı kabul etmiş olan kimselerden
               bilgileri  nakletmişler  ve  kitaplarına  almışlardır.  Buna
               örnek  olması  açısından  daha  önce  İbn-i  İshak'ın
               Tevrat'tan nakilde bulunduğunu görmüştük.

                    Eğer  biz  Taberi'nin  “Tarih  EI-Ümem  Vel-  Mü-
               luk” isimli kitabını incelersek, bu kitapta her milletin
               haberlerini rivayet edenleri, Taberi’ye ulaşıncaya kadar
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68