Page 47 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 47

İslam Tarihi ve Tarihçileri | 47

               emirlerin  avaneleri,  sahabenin  fazileti  fasılları  gibi.
               Fitne konusunda da büyük bir bab bulunmaktadır. Bu
               bab’ın hepsi, Hz.Osman’ln öldürülmesi, Cemel vak’ası,
               Haricilerle  savaş,  Yezid  b.  Muaviye  ve  İbn-i  Zübeyr,
               Haccac ve Beni Mervan'a biat etme gibi, Mü'minlerin

               arasındaki ihtilaCarın tarihleridir. Bu hadiselerde söy-
               lediğimizin doğruluğunu buluruz ki o da, bu olayların,
               bu gibi siyasi meselelerde her fırkanın kendi inancını
               desteklemesine kaynak teşkil etmesidir.
                    3- Bir üçüncü sebep ise, fetih haberlerini rivayet
               etmeye ve onun üzerinde durmaya götürdü. Bu sebep
               de, fetihlerde, dini bağlılığın yanında kabilevi bağlılığın
               da egemen olmasıydı. Savaşlarda insanlar, kendilerini
               kabilelerine yaslarlardı. Her kabilenin savaşta bir yeri
               vardı.  Aynı  şekilde  o  kabilenin,  İslam  adına  savaştığı
               sancağı gibi kendi adına da savaştığı bir sancağı bulu-
               nurdu.  Bazı  özel  günlerinde  kabileler,  Temim  kabile-
               si şu günde şöyle başarılıydı, bir başkası da bir başka
               günde  şöyle  başarılıydı  diye  zaferleri  ile  öğünürlerdi.
               Bu  şekilde  cahiliye  günlerinde  olduğu  gibi,  kabilenin
               övünç günlerini yad ederlerdi.

                    Her kabile, kendi olaylarını rivayete ve zaman za-
               man da o rivayetlere katkıda bulunma konusunda çok
               titiz davranır, bilgileri selef, halefe teslim ederdi. Bu da,
               şiirler ve rivayet yoluyla gelen haberleri ezberleme ve
               yayma  gayretini  doğururdu.  Şairler  ise  kabilelerinin
               övünmelerini olduğu gibi alırlar ve kasidelerinde onu
               nazım haline getirirlerdi. Hasımlarına karşı bu şiirlerle
               övünürler ve onları tenkitte yine bu şiirleri kullanırlar-
               dı.
                    Kabile bağlılığı bölge bağlılığına dönüşünce, ha-
               berlerin  rivayeti  de  bu  bağlılığa  tabi  olmuştur.  Aynı
               kandan olmalarına rağmen Kufeliler, Basralılara; Bas-
               ralılar, Kufelilere; Basra Temimileri de, Kufe Temimile-
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52