Page 71 - Microsoft Word - orjinal
P. 71

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                 71

                              109
           yakın oldu÷u görülür . Zira her iki mezhep, dinin üzerine bina edil-
           di÷i iki esas olan Kur’an-ı Kerim ve sahih Sünnete dönmeyi, içtihadı
           bu esas üzere bina etmeyi, taklitçi fakihlerin donuk görüúlerini bir
           kenara bırakmayı savunurlar.
              Buna göre Selefiyye hareketi, farklı øslâm mezheplerinin birleúti-
           rilmesini savunur. Zira “øslâm ümmeti, ne bir mezhebi taklit edenleri
           taklit etmenin a÷ırlı÷ını taúıyabilir; ne de, evlili÷e iliúkin, ailevî veya
           mali maslahatlarını, geniú veya dar çerçeveli herhangi bir mezhebin
                                          110
           kitaplarını anlamaya ba÷layabilir.”  Bunlar aynı úekilde, øslâm hu-
           kuku modern hayatla birlikte yürümektedir demekte ve günümüzdeki
           ticari hayatın ihtiyaçlarının gerektirdi÷i muâmelelerin ço÷unun meúrû
           oldu÷una dair fetvâlar vermektedirler.  Çünkü “Akıl ile nakil çeliúti-
           ÷inde, aklın kabul etti÷i tercih edilir”. Bu øbn Teymiyye’nin sözleriyle
           örtüúmektedir; øbn Teymiyye; “øslâm hukukunda sahih nakiller, daima
                                       111
           do÷ru düzgün anlayıúla uyuúur”  demektedir.
              Ezher ùeyhi Merhum  Muhammed  Mustafa el-Merâgî’nin (ö.
           1945) yapmıú oldu÷u ıslahat, irúat ve yönlendirme faaliyetleri, bu ya-
           rarlı hareketin sonuçlarındandır; hukuk, e÷itim ve yayıncılık konusun-
           daki övgüye de÷er geliúmeler de, el-Merâgî’nin eseridir. Bir grup ilim
           adamını, kendisini temsil etmek üzere, mukayeseli kanun  hakkında
           1937 yılı A÷ustos ayında Lahey’de düzenlenen uluslararası konferan-
           sa göndermiútir. Gönderilen bilginler, øslâm hukukunda cezaî ve me-
           denî sorumlulu÷u açıklamıú; øslam hukukunun Roma hukukunun etki-
           sinden uzak, müstakil bir hukuk sistemi oldu÷unu, yenilik ve geliúme-
           lere yatkın oldu÷unu teyit etmiúlerdir. Konferans,  øslâm hukukunun,
           modern hayatın ihtiyaçlarına uygun olarak, kendi kendine geliúebile-
           ce÷ini karara ba÷lamıútır. Bunun  yanında, gelecek konferanslarda,
           øslâm hukukuyla ilgili konularda, kullanılan dilin yanında Arapça’nın
           da kullanılması önerilmiútir.
              Aynı úekilde, baúkanlı÷ını Merhum el-Merâgî’nin yaptı÷ı ve üye-
           leri arasında Mısır Müftüsü  ùeyh Abdülmecid Selîm ve Baúhâkim

           109  Bkz. el-Menâr, yıl. 1345/1926, s.3.
           110  Bkz. el-Menâr, yıl 1345/1926, s.158.
           111  Abduh, Muhammed, Kitâbu’l-øslâm ve’n-Nasraniyye Maa’l-ølmi ve’l-Medeniyye,
             Matbaatü’l-Menâr, 1350/1931, s.56.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76