Page 73 - Microsoft Word - orjinal
P. 73

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                 73

           göre úerîat, ulusal gururu, Arap dilini,  dini  ve gelenekleri muhafaza
           etmektedir; onda bütün yönleriyle ça÷daú medeniyet ve ulusal kalkın-
           ma için uygun olan hazine ve servetler bulunmaktadır. Ona yöneliú,
           hem yabancılardan kurtuluú ve Mısır’ın Do÷u’da lider bir ülke olarak
           konumunu güçlendirme anlamına gelecek, hem de her yasama faaliye-
           tinin baúarılı olabilmesi için gerekli olan yönetenler ile yönetilenlerin
           e÷ilimleri arasındaki uyumu sa÷layacaktır.
              Mısır Medenî Kanunu’nun hazırlanması için, 1936 yılında ilk ve
           1938 yılında da ikinci komisyon oluúturulmuútur. Aynı yılın sonların-
           da, Dr. Abdürrezzâk es-Senhûrî’nin baúkanlı÷ında tekrar bir komisyon
           teúekkül ettirilmiútir. Yaklaúık iki yıl sonra, bu komisyon çalıúmalarını
           tamamlamıú, ardından da, çok kıymetli açıklayıcı notlarla eser zengin-
           leútirilmiútir.
              1591 maddeden oluúan bu yeni kanun, üç kaynaktan yararlanmıú-
           tır: Mukayeseli hukuk, Mısır mahkeme içtihatları ve øslâm hukuku. Bu
           kanunda, hakların kötüye kullanılması, temyiz yoklu÷unun sorumlu-
           lu÷u, borcun havâlesi, ansızın meydana gelen kazalar, ölümcül hasta-
           lıklar, aldatma, zamanaúımı, úuf‘a, hibe ve di÷er konularla ilgili ayrın-
           tılı hükümler, øslâm hukukundan alınmıútır. Aynı úekilde bu kanunun
           birinci maddesinde, hâkimin, kanunda açık hüküm bulunmaması ha-
           linde øslâm hukuku prensiplerinden ilham alarak hüküm verebilece÷i
           kabul edilmiútir. 115
              D. Türkiye

              Daha önce, Osmanlı devletinin, Batı hukukundan yararlanarak dü-
           zenlemiú oldu÷u kanunları ve sonra da Mecelle’yi nasıl tedvin ettikle-
           rini anlatmıútık. ùimdi, bundan sonra Türk hukukunda meydana gelen
           düzenlemelerden kısaca bahsedece÷iz.
              Türkiye’de yeniden  do÷uú hareketi, 1908 senesinde, Abdülhamit
           döneminde, iktidara karúı yapılan ihtilâl ile baúlamıútır. Bu ihtilâl,
           bilinen Meúrutiyet hareketini do÷urmuútur. Tabiîdir ki, Türk halkının
           e÷ilimi, o zamandan beri,  yeniliklerden ve miras olarak devralınan

           115  Bkz. Dr. es-Senhûrî’nin, 24 Nisan 1942 tarihinde, Mısır Mülkiye Co÷rafyası Ce-
             miyeti’nde yapmıú oldu÷u konuúma,  Mecelletü’l-Kanûn ve’l-øktisâd, Sene 12,
             s.551-570.
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78