Page 72 - Microsoft Word - orjinal
P. 72

72                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           Fethullah Süleymân’ın da bulundu÷u bir komisyon daha oluúturul-
           muútur. Bu  komisyonun  görevi,  úahıslar hukukunu  ıslah etmek ve
           hükümlerini modern çizgide tedvin etmekti. Bu yapılırken sadece tek
           mezhep taklit edilmeyecek, bütün øslâm mezhepleri dayanılacaktır. 112
              Son olarak, bütün yönleriyle modern Mısır yasaması için bir esas
           olarak øslâm hukukunu bırakıp Avrupa kanunlarından aktarma yap-
           mak úeklinde ortaya çıkan ulusal  yasama hareketinden  bahsetmek
           gerekecektir. Hidiv øsmâil Paúa, Türklerden ba÷ımsızlı÷ı arzu ederek
           Mecelle-i Osmaniyye’nin uygulamasını reddetmiú, ùeyh Mahlûf
           Minyâvî’ye Fransa Kanunu’nu Mâlikî  mezhebine  uyarlama görevini
           vermiútir. Bu bilginin o zaman ortaya koymuú oldu÷u büyük kitaba ve
           bu kitapta münasip ve uygun olanları açıklamasına ra÷men, Napolyon
           Kanunu'ndan aktarma yapılarak çıkarılan Mısır Medenî Kanunu, mu-
           hafazakâr halk arasında büyük gürültü koparmıútır. Bunun  üzerine
           bazıları, buna ihtiyaç olmadı÷ını ispata yönelmiútir. Merhum  Kadri
           Paúa, Hanefî mezhebine göre Modern Medenî Kanun úeklinde kaleme
           aldı÷ı Mürúidu’l-Hayrân ilâ Ma‘rifeti Ahvâli’l-ønsan adlı eserini ted-
           vin etmiútir. 113
              Daha sonra, Mısır hükümetinin, ülkenin hukuk sistemini gözden
           geçirmek ve tadil etmek amacıyla bir komisyon kurması üzerine, mil-
           lilik fikri tekrar gündeme gelmiútir. Bazı ilim ve fikir adamları, 114
           yasama için øslâm hukukunun esas alınmasını savunmuú, mevcut sis-
           teme ülkeye yabancı oldu÷u gerekçesiyle karúı çıkarak 13 asırdır ül-
           kenin hukuku olan øslâm úerîatına dönmeyi teklif etmiúlerdir. Onlara



           112  es-Subkî ve arkadaúları, Tarîhu’t-Teúrî‘i’l-øslamî (øslâm Hukuk Tarihi), Kahire
             1939, s.351 vd. el-Merâgî’nin  heyete hitaben  yaptı÷ı açılıú konuúması için bkz.
             Atıyye Mustafa Müúrife, Kitâbu’l-Kazâ fi’l-øslâm, Mısır 1939, s.78-80; Mukayese-
             li Hukuk Cemiyeti’nin dönemlik  yayınlarına bakınız. (Bulletin trimestriel de la
             Societé de législation comparée, 1937, s. 356-357).
           113  Bu kitap 1045 maddeyi ihtiva etmektedir. Kadri Paúa’nın, daha önce zikredilen
             Mısır Ahvâli’ú-ùahsiyye Kanunu ve 646 maddeyi ihtiva eden Vakıf Problemlerinin
             Yargılanmasında Adâlet ve ønsaf Kanunu  (Kanûnu’l-Adl ve’l-ønsâf li’l-Kazâi alâ
             Müúkilâti’l-ønsâf) bulunmaktadır.
           114  Bunlardan bazıları úunlardır: Yüksek Hukuk Mahkemesi Nâibi Muhammed Süley-
             mân, Risâle li  Eyyi  ùer‘in Nahkumu  (Hangi  Hukukla Hüküm Verelim) Kahire
             1936; Ahmed Muhammed  ùakir, eú-ùer‘u ve’l-Lugat (Hukuk ve Lugat) Kahire
             1944; Muhibbüddin el-Hatîb ve di÷erleri.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77