Page 62 - Microsoft Word - orjinal
P. 62

62                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           emânet, hibe, gasp ve itlâf, hacir, ikrah, úuf‘a, úirket, vekâlet, sulh ve
           ibrâ, ikrar, dâvâ, deliller, yemin verme ve kazâ bölümlerinden oluú-
           maktadır.
              Mecelle, genel olarak, Hanefî mezhebinde,  zâhiru’r-rivâye diye
           isimlendirilen kitaplardan alınmıútır. ømâm-ı Âzam ve talebelerinden
           birden fazla görüú rivâyet edilmiúse, bunlardan zamanın úartlarına ve
           ihtiyaca göre, kamu yararı gözetilerek tercihte bulunulmuútur. Meselâ,
                 *
           sefîhin  hacri konusunda, ømâmeyn, Ebû Yûsuf ve Muhammed b. El-
           Hasen eú-ùeybânî’nin görüúleri alınmıú, ømâm-ı Âzâm’ın görüúü bıra-
                                       **
           kılmıútır. Aynı úekilde, istisna’  akdinde Ebû Yûsuf’un görüúü alın-
           mıútır.
              Mecelle, çok az olmak üzere bazı meselelerde, Hanefîlerin
           zâhiru'r-rivâye görüúlerini terk ederek  bunun dıúındakileri benimse-
           miútir. Meselâ, gasp edilen  úeyin menfaatinin tazmini konusunda,
           ùâfiî mezhebinin görüúüne yakın olan, sonraki dönem Hanefî âlimle-
           rinin görüúü tercih edilmiútir.
              el-Fetâva’l-Âlemgîriyye ve di÷er fıkıh kitaplarının aksine Mecelle,
           ibadetler ve ceza hukuku konularını ele almamıú; sadece, medeni hu-
           kuk sahasına giren muâmelâtla ilgili konuları iúlemiútir.
              Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye ile Avrupa Medenî Kanununu karúılaú-
           tıranlar, ilkinde bir takım noksanlıklar görmekte ve buna iliúkin bazı
           de÷erlendirmelerde bulunmaktadır. Bunların önemlileri úunlardır:
              1. Mecelle’de,  ahvâl-i úahsiyye baúlı÷ı altında toplanan, evlilik,
           boúanma, nafaka, nesep, velâyet, vesâyet, çocu÷un velâyeti gibi konu-
           lar incelenmemiútir. Ahval-i  úahúiyye’den sadece, dokuzuncu kitapta
           hacirden bahsedilmiútir. Aynı úekilde, miras, vasiyet, kayıp ve vakıf
           konuları ele alınmamıútır. Bunun dıúında, modern  medenî hukukta
           bulunup da, Mecelle’de iúlenmeyen bazı konular bulunmaktadır. Bu-
           nun sebebi, bu konularda büyük görüú ayrılıklarının olması, Osmanlı
           topraklarında de÷iúik din ve milletlerden halkın bulunması, o devirde
           devletin Müslüman olmayanlara yönelik hoúgörü politikası izlemesi
           ve onları kendi dinsel  mezhepleri ile  úahsî hukuklarında serbest bı-
           rakmasıdır.

           *  Malını har vurup harman suvaran, müsrif.
           **  Ismarlama usûlü iú yaptırma, ayakkabı yaptırma, elbise diktirme gibi.
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67