Page 58 - Microsoft Word - orjinal
P. 58

58                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           Bilahare bunları toplayan bir kitap yazılır. Umarız ki Allah, do÷rusu
           ve yanlıúı iç içe hale gelmiú hükümleri, tek do÷ru bir hüküm haline
           getirir. Yine umarız ki devlet baúkanın irade ve otoritesiyle farklı gö-
           rüúlerin birleútirilmesi ülke yönetiminde birli÷in sa÷lanmasına da vesi-
           le olur.” 77
              øbn Mukaffa‘ın önerisi böyledir. Ancak uygulamaya konulamayan
           bir teklif olarak kalmıútır. Bunun gerçekleútirilememesinin sebebi,
           fakihlerin ve idarecilerin, øslâm hukuku gibi dinî bir hukukta içtihatla-
           rında hataya düúmekten korkmaları ve insanları kendi görüúlerini tak-
           lide zorlamanın sorumlulu÷unu yüklenmekten kaçınmalarıdır. 78
              Halife Ebû Ca‘fer el-Mansûr’dan rivâyet edilen haber de bunu
           desteklemektedir. Ebû Ca‘fer, 148/765 senesinde hacca gitti÷inde,
           ømam Mâlik b. Enes’ten, insanları kendi görüú ve mezhebine uymaları
           konusunda teúvik etmeyi talep etmiú, ømam Mâlik  de; “her kavmin
           önceden gelmiú geçmiúleri ve imamları vardır. ùayet mü’minlerin
           emiri -Allah  baúarılarını artırsın- onları kararlarında kendi baúlarına
           bırakmayı uygun görürse, öyle yapsın.” diyerek bu tekliften kaçınmıú-
           tır.
              Daha sonra, Ebû Ca‘fer 163/777  yılında tekrar hacca gitti÷inde
           ømam Mâlik’e teklifini yineleyerek; “Ey Ebû Abdullah, bu ilmi (fıkhı)
           yaz, ondan bir kitap tedvin et. Bu kitabında, Abdullah b. Ömer’in úid-
           detinden ve Abdullah b. Abbas ile ùevârid ibn Mes’ûd’un ruhsatların-
           dan kaçın, iúlerin ortalarına ve Sahâbe (r.a) ve imamların icmâ ettikle-
           rine yönel. Biz de, bu kitabı úehirlere da÷ıtalım, kitaptaki hükümlere
           muhalefet etmemeleri konusunda halktan söz alalım ve Allah’ın izniy-
           le, insanları senin ilmin ve kitabınla amel etmeye teúvik edelim” de-
                 79
           miútir.  Bunun üzerine Mâlik, daha  önce atıfta bulundu÷umuz  el-
           Muvattâ’ı yazmıú; ancak kendi  görüúlerini insanlara dayatmayı red-
           detmiútir. ømam Mâlik aynı úekilde, Hârûnürreúîd zamanında da bun-
           dan kaçınmıútır.





           77  Arnûs, Muhammed, Târîhu’l-Kazâ fi’l-øslâm, Kahire 1934.
           78  ømamların taklidin kötülü÷üyle ilgili sözlerini daha önce açıklamıútık.
           79  øbn Kuteybe, el-ømâme ve’s-Siyase, c.II, s. 150-159; øbn Abdilberr, el-øntikâ, s. 41.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63