Page 25 - Microsoft Word - orjinal
P. 25

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                  25

           vaz‘î dünyevî hukuka has bir ilim olmuútur. 34
              Sonuç olarak øslâm hukuku, kaynakları ve (temel) hükümleri ba-
           kımından ilahî bir hukuktur. Medeni kanun ise, sadece  muâmelâtla
           ilgilenir ve hükümleri devlet otoritesince konur. Devlet, gördü÷ü mas-
           lahata göre kanun yapar, de÷iútirir ve kaldırır.
              2. Fıkıh ølminin Taksimi
              Daha önce açıklandı÷ı üzere  øslâm fıkhının hem dînî, hem de
           hukûkî yönü bulundu÷undan, fıkhî meseleler genel anlamda iki kısma
           ayrılmaktadır. Birinci kısmı, âhiret iúlerine iliúkin namaz, zekât, oruç,
           hac gibi ibadetlerdir. Bu bölüm, kitabımızda ele alaca÷ımız konuları-
           nın dıúında kalmaktadır. økincisi ise dünya iúlerine iliúkindir. Bu da
           kendi arasında, ukûbât (ceza),  münâkehât (evlenme-boúanma) ve
           muâmelât úeklinde üçe ayrılır.
              Ukûbât; zina, hırsızlık, öldürme, içki içme ve iffete iftira gibi cü-
           rümler ve cinayetler ile kısas, had ve diyet gibi bunların cezaları ve alt
           hükümlerini ele alır.
              Münâkahât; evlenme, boúanma ve iddet, neseb, nafaka, çocuk ba-
           kımı, velayet, vasiyet, veraset gibi bunlardan do÷an konuları inceler.
           Bugün bu konular ahvâl-i úahsiye veya aile hukuku olarak isimlendi-
           rilmektedir.
              Muâmelât ise; mallar ve alıúveriú, kira, hibe, i÷reti verme (iâre),
           emanet, kefâlet, havâle, ortaklık, sulh,  gasp, telef etme gibi  mallara
           iliúkin hak ve akitleri konu edinir. 35

              Bu úekildeki taksime göre Mecelle’nin ilk maddesinde úöyle de-
           nilmektedir: “Fıkhî meseleler âhirete iliúkin ibadetler veya dünya iúle-
           rine iliúkin evlilik, muâmelât ve ceza hukukudur. Yüce Allah âlemin
           nizamının takdir etti÷i kıyamete kadar devam etmesini diler. Bu ise,
           insan cinsinin yaúamasıyla olur ki, bu da neslin devamı için erkeklerin

           34  Bu nedenle Justinian'in Institutes, I/1 adlı kitabının baú tarafındaki “Jurisprudentia
             est divinarum atque humanarum rerum notitia" (Hukuk ilmi dini ve dünyevi iúleri
             bilmektir) úeklindeki tanım yadırganmaktadır.
           35  Bazıları fıkhî konuları ibâdât, ukûbât ve muâmelât úeklinde üçe ayırmıúlar; sonra
             muâmelât konularını da münâkahât (evlenme-boúanma), malî muameleler, emânlar,
             muhâsemât (yargı usûlü)  úeklinde taksim etmiúlerdir. Bkz.  Hâmiú-i Fetâvâ-yı
             Ankaravîye, Bulak 1281/1864, c. I, s. 1.
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30