Page 91 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 91

90              KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         saldırıları ve tacizleri Kur’ân kelime ve kavramlarına ilmi bir
         bakış açısıyla eğilmeyi zorunlu hale getirmiştir. Bu bağlamda
         Ebu Ubeyde Ma‘mer b. Müsennâ’nın (ö. 209/824), Cahız’ın (ö.
         255/869), Ebu’l-Hasan er-Rummânî’nin (ö. 384/994) ve Ebû
         Süleyman el-Hattabî’nin (ö. 388/998) risalelerinde kelime ek-
         senli anlam alanı sorgulama girişimleri ortaya çıkmıştır. Örne-
         ğin Cahız Kur’ân’ın kelime seçiminde gösterdiği incelikler ile
         ilgili şunları söyler:

             Bazen bazı kelimeler diğer kelimelere göre daha ha-
             fif ve zayıf görülmüştür. Mesela Kur’ân عوجَ kelimesini
                                                     ُ
             daha çok cezalandırma, görünür bir acizlik veya sıkıntı-
             ya düşüren fakirlik bağlamında zikretmiştir. (Kureyş/4,
             Ğâşiye/7, Taha/118, Nahl/112, Bakara/155). İnsanlar
             ise بَغَسُ kelimesini hiç kullanmazlar, عوجَ kelimesini de
             kudret ve selamet bağlamında kullanırlar. Aynı şey رطَمِ
             kelimesi için de geçerlidir. Kur’ân bu kelimeyi daha çok
             gökten inen azap ve intikam bağlamında kullanmış-
             tır. (Nisa suresinin 102. Ayeti hariç Kur’ân’da 9 ayet-
             te bu kelime gökten inen azap manasında kullanılır.

             Söz konusu ayette de kelime, savaşta yağmurdan za-
             rar görme ihtimalinde savaş halindeki Müslümanlara
             silahlarını  bırakma  izni  verilmesiyle  ilgili  bir  konu
             bağlamında kullanılmıştır.) Toprağa faydalı olan yağ-
             mur için de ثيِّغَ kelimesini kullanmıştır. Aynı şekilde
             Kur’ân’da تُاوَامْسُ ve رَّاصَبِأَ kelimelerinin kullanıldığını
                           َ َ
                      ِ
             ancak  نيِّضْرَّأَ ve  عامْسُأَ kelimelerinin  kullanılmadığını
                        َ
             ifade etmiştir… Kur’ân’da bazı kavramların da çoğun-
             lukla beraber kullanıldığını görmekteyiz: salat-zekât,
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96