Page 85 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 85

84              KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

             Diğer yandan bütün peygamberlik geleneğinde vahiy, ma-
         hiyeti itibariyle zaten bir “söz” ve “kelam” olarak zikredilmek-
         tedir. Nitekim Kur’an, kendilerine daha önce vahiy gelmemiş
         ümmi Arap toplumunun “elimizde öncekilerden kalan bir ki-
         tap bulunsaydı biz de takva ile Allah’a inanan kullar olurduk”
                                                                59
         şeklindeki bahanelerini zikran kelimesi ile ifade etmiştir.  Bu
         bakımdan Kur’an’daki  kitâb kavramını, Mushaf kavramının
         anlam dünyasından hariç tutarak, Tanrısal akıl ve hikmetten
         (ümmü’l-kitâb) sadır olan vahyin şifâhî olarak inzal edilirken
         önce Peygamberimizin akıl ve gönlüne nakşedilmesi, ardından
         da nüzul surecinde yavaşça kayıt altına alınması olarak anla-
         mak mümkündür. Şayet böyle düşünülürse, vahiy suretiyle ge-
         len Tanrısal kelamın, maddi forma dönüşme sürecinin  kitâb
         kavramıyla ifade edildiği gibi bir çıkarım yapabiliriz.





























         59  Âyette “zikir” olarak geçen ifade kitap olarak anlamlandırılmıştır. Bk. Mustafa
             Öztürk,  Kur’ân-ı Kerîm Meâli: Anlam ve  Yorum Merkezli Çeviri (İstanbul:
             Düşün Yayıncılık, 2011), 620.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90