Page 25 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 25
24 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
çekmektedir. Görünüşte surelerin karışık bir durum arz etmesi
ve bu karışıklığın da nüzul ve mantık kurallarınca izahının ya-
pılamaması, Kur’an-ı- Kerim’in vahyinin Peygamberimiz Hz.
Muhammed’in kalbine indirilmesinden çok önce, anlaşılma-
sı güç bir planın tasarlanmış olabileceğini düşündürmektedir.
Kur’an-ı Kerim ile ilgilenenler şunu çok iyi bilirler ki, va-
hiy geldiği zaman o bir kitap halinde olmadığı gibi henüz su-
reler de kendi içlerinde düzenlenmemiştir. Peygamberimiz
(s.a.v.), vahiy kâtiplerine gelen vahiylerin hangi surenin kaçıncı
ayeti olacağını bildirmiştir. Ancak bu arada kısa veya uzun su-
relerin teşekkülü yıllar almıştır. Nüzul sebepleri ve nüzul tarih-
leri farklı, yüz on dört surenin kendi içinde bu türlü bir uyum
ve ahenk ortaya koyması, Kur’an-ı Kerim’in ilahi kudret tara-
fından önceden planladığının veya onun tarafından zaman ve
şartlara göre düzenlendiğinin en açık kanıtı olsa gerektir.
Kur’an-ı Kerim’in bu şekilde tamamlanmış olması, eşine ve
benzerine rastlanılmayan bir olaydır. İster edebi, isterse başka
bir alana ait olsun, hiçbir eser benzer şartlarda meydana gelmiş
değildir. Kur’an-ı Kerim’in oluşumundaki bu plan sayesinde
bir araya gelen ayetler, konularının çeşitliliğine ve onları zaman
bakımından ayıran mesafeye rağmen herhangi bir çelişki, ça-
tışma, sürtüşme ve kopukluk meydana gelmeden sanki eski bir
tarihi eserin/binanın numaralanarak birbirinden ayrılan parça-
larının, başka bir yerde eski şeklini aynen korumak suretiyle,
tekrar inşa edilmesidir.
Bu şartlarda nazil olan ve bir kitap haline gelen Kur’an-ı
Kerim’deki surelerin mantıki ve edebi birlikteliği, onun Allah
tarafından tasarlanan ve belli bir plan dâhilinde Peygamberimiz