Page 28 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 28
KUR’AN-I KERİM ÜZERİNE 27
olmasını beraberinde getirecektir. Nitekim müsteşrikler bu he-
defe ulaşabilmek için asırlardır ellerinden geleni yapmaktan
geri durmamış fakat onların bu çalışmaları beklentilerini karşı-
lamamış, Müslümanlar arasında yeterince ilgi görmemiştir.
İslam’ı bu tür harici etkenlerden kurtarabilmek ve Müslü-
manlar arasında birlik ve beraberliği tesis edebilmek için asla
dönmek oldukça önemlidir. Bu bağlamda Kur’an-ı Kerim’in
anlaşılmasında ayeti kerimelere, onların vahyedildiği dönem-
de yüklenen anlamlar, yani başta Hz. Muhammed ve muhatap
toplumun onları nasıl anladığı ve uyguladığı oldukça önemli-
dir. Bu sebeple vahye ilk muhatap olan toplumun dili, kültürü,
inanç ve telakkileri, dünya görüşü, sosyal yapısı ve sosyal ilişki-
leri, Kur’an-ı Kerim’i anlamada ve uygulamada göz ardı edil-
memelidir. Ancak unutulmaması gereken bir husus, Kur’an-ı
Kerim’in ilk muhataplarına verdiği bilgiler, açıklamalar, yönelt-
tiği eleştiriler, getirdiği dinî ve sosyal düzenlemeler, aynı za-
manda evrensel anlam, değer ve amaçlar taşımaktadır.
Kur’an-ı Kerim’in anlaşılmasında “sebeb-i nüzul” de çok
önemlidir. Nitekim Cenab-ı Allah istediği zamanda istediği
ayeti Hz. Muhammed’e indirmiştir. Ancak bazı ayetler meyda-
na gelen bir olayın veya açıklanması gereken bir soruyu çözüm-
lemek maksadıyla da gönderilmiştir.
Kur’an-ı Kerim’in anlaşılmasında en önemli hususlardan
birisi de şüphesiz tercüme konusundur. Hemen hatırlatmakta
yarar vardır ki, Kur’an-ı Kerim’e yapılan tercümeler onun aynı-
sı değildir. Az önce de işaret edildiği üzere onun lafzı tamamen
farklı bir konudur. Tercümeler, insanların ilahi vahiyden anla-
dıklarıdır ki, bu kişinin bilgi düzeyi, sosyal çevre ve bulunduğu
iklim ve coğrafyaya göre kısmen farklılıklar içerebilmektedir.