Page 28 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 28

KUR’AN-I KERİM ÜZERİNE                27

          olmasını beraberinde getirecektir. Nitekim müsteşrikler bu he-
          defe ulaşabilmek için asırlardır ellerinden geleni yapmaktan
          geri durmamış fakat onların bu çalışmaları beklentilerini karşı-
          lamamış, Müslümanlar arasında yeterince ilgi görmemiştir.

              İslam’ı bu tür harici etkenlerden kurtarabilmek ve Müslü-
          manlar arasında birlik ve beraberliği tesis edebilmek için asla
          dönmek oldukça önemlidir. Bu bağlamda Kur’an-ı Kerim’in
          anlaşılmasında ayeti kerimelere, onların vahyedildiği dönem-
          de yüklenen anlamlar, yani başta Hz. Muhammed ve muhatap
          toplumun onları nasıl anladığı ve uyguladığı oldukça önemli-
          dir. Bu sebeple vahye ilk muhatap olan toplumun dili, kültürü,
          inanç ve telakkileri, dünya görüşü, sosyal yapısı ve sosyal ilişki-
          leri, Kur’an-ı Kerim’i anlamada ve uygulamada göz ardı edil-
          memelidir. Ancak unutulmaması gereken bir husus, Kur’an-ı
          Kerim’in ilk muhataplarına verdiği bilgiler, açıklamalar, yönelt-
          tiği eleştiriler, getirdiği dinî ve sosyal düzenlemeler, aynı za-
          manda evrensel anlam, değer ve amaçlar taşımaktadır.

              Kur’an-ı Kerim’in anlaşılmasında  “sebeb-i nüzul” de çok
          önemlidir. Nitekim Cenab-ı Allah istediği zamanda istediği
          ayeti Hz. Muhammed’e indirmiştir. Ancak bazı ayetler meyda-
          na gelen bir olayın veya açıklanması gereken bir soruyu çözüm-
          lemek maksadıyla da gönderilmiştir.

              Kur’an-ı Kerim’in anlaşılmasında en önemli hususlardan
          birisi de şüphesiz tercüme konusundur. Hemen hatırlatmakta
          yarar vardır ki, Kur’an-ı Kerim’e yapılan tercümeler onun aynı-
          sı değildir. Az önce de işaret edildiği üzere onun lafzı tamamen
          farklı bir konudur. Tercümeler, insanların ilahi vahiyden anla-
          dıklarıdır ki, bu kişinin bilgi düzeyi, sosyal çevre ve bulunduğu
          iklim ve coğrafyaya göre kısmen farklılıklar içerebilmektedir.
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33