Page 177 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 177

176             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         kolayca ezberlenmesi sağlanıyor ve böylece toplumun değişim
                                                                  249
         ve dönüşümü ile yeni bir İslam medeniyeti inşa ediliyordu.
         Çünkü hayatları tamamen vahye bağlı olan Peygamber ve As-
         habının tüm programı vahiyle belirleniyor, vahiy onlara gelecek
         hayatları için rehber oluyor, düşmanın itiraz ve taleplerine, ge-
         len vahiyle cevap veriliyordu.

             1.1.4. Kur’ân Ayetlerinin Namazda Okunması


             Hz. Peygamber Kur’ân’ı ezberleyen ilk kişidir. Kur’ân’ın
         ezberlenmesini ve namazlarda okunmasını Peygamber uy-
         gulamış, Ashap da onun yolunu izlemişlerdir. Namazda Hz.
         Peygamber’in kıraate verdiği önem, sahabenin Kur’ân’ı hıfzedip
         namazlarda okumasına vesile olmuş adeta bunu Resulüllah’ın
                                         250
         sünneti olarak kabul etmişlerdir.  Cemaatle kılınan namaz-
         larda Hz. Peygamber farklı farklı surelerden kısa ya da uzun
                       251
         ayetler okurdu.  Bu da onları Kur’ân’ı ezberlemeye teşvik et-
         miştir. Hz. Peygamber’in günlük 5 vakit namazında ve tehec-
         cüd namazında ezberinden Kur’ân’ı okuduğunu belirten çok
         sayıda referans mevcuttur.

             Ebû Berzah el-Eslem, Hz. Peygamber’in öğlen nama-
         zında altmış ila yüz ayet okuduğunu; Abdullah es-Sa’ib,
         Mekke’de Hz. Peygamber namaz kıldırırken Mu’minûn

         249 Ebû  Şehbe,  el-Medhal, 69-83; Mennâ Halil el-Kattân, el-Mebâhis fî
             ulûmî’l-Kur’ân, (Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1994), 105-110; Şihâbuddîn
             Abdurrahman b. İsmail b. İbrahim Ebû Şâme el-Makdisî, el-Mürşidü’l-vecîz
             ilâ ulûmin tete‘alleku bi’l-kitâbi’l-azîz, thk. Tayyar Altıkulaç (Beyrut: Dârü’s
             sâdir, 1975), 28.
         250  Fehd b. Abdurrahman b. Süleyman er-Rûmî,  Dirâsât  fi  ulûmi’l-Kur’âni’l
             Kerîm, 14. Baskı (Riyad: 2005), 72.
         251  Buhârî, “Teheccüd”, 28; Müslim, “Salât”, 165-168, “Salâtu’l-Müsâfirîn”, 92,
             93, 98-100; Tirmizî, “Mevâkît” 191; Ebû Dâvud, “Tatavvu”, 3; Nesâî, “İftitah”,
             38, “Kıyâmü’l-Leyl”, 46.
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182