Page 177 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 177
176 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
kolayca ezberlenmesi sağlanıyor ve böylece toplumun değişim
249
ve dönüşümü ile yeni bir İslam medeniyeti inşa ediliyordu.
Çünkü hayatları tamamen vahye bağlı olan Peygamber ve As-
habının tüm programı vahiyle belirleniyor, vahiy onlara gelecek
hayatları için rehber oluyor, düşmanın itiraz ve taleplerine, ge-
len vahiyle cevap veriliyordu.
1.1.4. Kur’ân Ayetlerinin Namazda Okunması
Hz. Peygamber Kur’ân’ı ezberleyen ilk kişidir. Kur’ân’ın
ezberlenmesini ve namazlarda okunmasını Peygamber uy-
gulamış, Ashap da onun yolunu izlemişlerdir. Namazda Hz.
Peygamber’in kıraate verdiği önem, sahabenin Kur’ân’ı hıfzedip
namazlarda okumasına vesile olmuş adeta bunu Resulüllah’ın
250
sünneti olarak kabul etmişlerdir. Cemaatle kılınan namaz-
larda Hz. Peygamber farklı farklı surelerden kısa ya da uzun
251
ayetler okurdu. Bu da onları Kur’ân’ı ezberlemeye teşvik et-
miştir. Hz. Peygamber’in günlük 5 vakit namazında ve tehec-
cüd namazında ezberinden Kur’ân’ı okuduğunu belirten çok
sayıda referans mevcuttur.
Ebû Berzah el-Eslem, Hz. Peygamber’in öğlen nama-
zında altmış ila yüz ayet okuduğunu; Abdullah es-Sa’ib,
Mekke’de Hz. Peygamber namaz kıldırırken Mu’minûn
249 Ebû Şehbe, el-Medhal, 69-83; Mennâ Halil el-Kattân, el-Mebâhis fî
ulûmî’l-Kur’ân, (Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1994), 105-110; Şihâbuddîn
Abdurrahman b. İsmail b. İbrahim Ebû Şâme el-Makdisî, el-Mürşidü’l-vecîz
ilâ ulûmin tete‘alleku bi’l-kitâbi’l-azîz, thk. Tayyar Altıkulaç (Beyrut: Dârü’s
sâdir, 1975), 28.
250 Fehd b. Abdurrahman b. Süleyman er-Rûmî, Dirâsât fi ulûmi’l-Kur’âni’l
Kerîm, 14. Baskı (Riyad: 2005), 72.
251 Buhârî, “Teheccüd”, 28; Müslim, “Salât”, 165-168, “Salâtu’l-Müsâfirîn”, 92,
93, 98-100; Tirmizî, “Mevâkît” 191; Ebû Dâvud, “Tatavvu”, 3; Nesâî, “İftitah”,
38, “Kıyâmü’l-Leyl”, 46.