Page 175 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 175

174             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         olan bu aktarım o kadar baskın ve yaygındı ki aktarılan metin
         herhangi bir değişim geçirmedi ve herkesçe kabul edilen tarihi
         olaylar gibi herhangi bir tahrife uğramadan günümüze kadar
               244
         ulaştı.  Hz. Peygamber döneminde hıfza önem verilmesinin
         gerekçelerini başlıklar altında şöyle sıralayabiliriz:

             1.1.1. Arap Toplumunun Ümmi Oluşu


             Okuma-yazma bilmeyen bir toplumun Kur’ân’ın hıfz yo-
                                                245
         lunu tercih etmesi anlaşılır bir durumdur.  Allah Peygamberi-
                                                                  246
         ni ümmî (okuma-yazma bilmeyen) bir topluma göndermiştir.
         Bu durum Arap toplumuna güçlü bir hafıza yeteneği kazan-
         dırmıştır. Hz. Peygamber ve Ashabı, Kur’ân’ı kelimesi kelime-
         sine düzenli ve tertipli bir şekilde hatasız ezberleyebiliyorlardı.
         Bu onların ümmi oluşundan ve Kur’ân’ın mucizelerinden biri
         idi. Bir şey azalırsa diğer şey artar. Görme yetisini kaybeden-
         lere Allah öyle bir burun verir ki Hz. Yakup gibi, Lübnan’dan


         244  Bkz. Ebū Dāvūd Süleymān ibn el-Eş‘as es-Sicistānī, Kitābu’l-mesāhif, 1. baskı,
             (Mısır: Matba‘atü’r-Rahmāniyye, 1936), 117.
         245  Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Buhârî, el-Câmiu’s-sahîh,
             (İstanbul: 1401/1981),  “Fedâilü’l-Kur’ân”, 21,  “Tevhid” 52; Ebu’l-Hüseyn
             Müslim b. Haccâc en-Nîsâbûrî,  el-Câmiû’s-sahîh,  (İstanbul:  1401/1981),
             “Müsâfirîn”, 243; Ebū ‘Īsā Muhammed ibn ‘Īsā et-Tirmizî, Sünen, (Beyrut:
             Dāru ihyā’it-türāsi’l-  ‘arabī, trsz.),  “Fedâilü’l-Kur’ân”, 5; Ebū  ‘Abdullāh
             Muhammad ibn Yezīd İbn Māce, el-Kazvīnī, Sünen, (Beyrut: Dāru’l-fikr, trsz.),
             “Mukaddime”, 16, “Edeb”, 52; Ebū Dāvūd Süleymān ibn el-Eş‘as es-Sicistānī,
             Sünen, (y.y.: Dāru’l-fikr, trsz.), “Salât”, 349; Ebū Muhammed ‘Abdullāh ibn
             ‘Abdurrahmān ed-Dārimī,  Sünen, 1. Baskı, (Beyrut: Dāru’l-kitābi’l-‘arabī,
             1407 H), “Fedâilü’l-Kur’ân”, 1.
         246 Buhârî, el-Câmiu’s-sahîh,  “Savm”, 13, 2/230; Müslim, el-Câmiu’s-sahîh,
             “Siyam”, 15, 2/761; Ebû Abdirrahmân Ahmed b. Şuayb en-Nesâî, es-Sünen,
             (İstanbul: 1401/1981), “Savm”, 4, 2/739; “Siyam”, 17, 4/139-140; Ahmed b.
             Hanbel,  el-Müsned, (İstanbul: 1402/1982), 2/43, 52, 127, 129; Ebû Hâtim
             Muhammed b. Hibbân el-Büstî es-Sicistânî,  Sahîhu ibn Hibbân bi tertîbi
             ibn Belbân, thk. Şuayb Arnavud, (Beyrut: 1993), 3/14, (Hadis No: 739);
             Muhammed b. Mükerrem İbn Manzûr, Lisânü’l- ‘Arab, 1. Baskı, 12/34.
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180