Page 176 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 176
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 175
Mısır’daki Yusuf ’un kokusunu almaya başlar. Eğer ümmî yani
okuman ve yazman yoksa güçlü bir hafızan var demektir.
1.1.2. Arapların Güçlü Bir Hafızaya Sahip Olması
Hz. Peygamber döneminin en ideal öğrenme metodu
247
ezberdi. Çünkü Araplar, güçlü bir hafızaya sahip idiler. Ab-
dullah b. Abbas’ın, 80 beyitlik bir kasideyi bir dinleyişte ezber-
248
lediği rivayet edilir. Arap hafızasının güçlülüğü göz önün-
de bulundurulduğunda ezber yolu Kur’ân’ı korumanın en etki-
li yolu olmuştur. Bu sebepten hıfz yoluyla Kur’ân’ın insanlara
aktarımı yazı yoluyla aktarımdan ilk zamanlarda daha önemli
hale gelmiş ve farklı kıraatlerde okunabilecek Kur’ân ayetleri-
nin bu yolla muhafazası daha kolay olmuştur.
1.1.3. Kur’ân’ın Peyder Peyder Nazil Oluşu
Kur’ân’ın peyder pey indirilmesi onun ezberlenmesini ko-
laylaştırmıştır. Hz. Peygamber Mekke müşrik toplumuna Pey-
gamber olarak gönderilmiştir. Müşriklerden alay, hakaret, iş-
kence ve zulüm gören Müslümanlar vahyi bir kurtuluş vesile-
si kabul ediyor ve vahiy iner inmez çölde susamış birinin suya
ulaştığındaki sevinç ve heyecanı gibi vahye koşuyor ve onu
ezberliyorlardı. Zira inen vahiylerle Hz. Peygamber ve asha-
bı teskin ve teselli ediliyor, gönülleri ferahlatılıyor, ibadât ve
muâmelâta yönelik hükümlerin uygulamaları zamana yayılarak
247 Hatîb el-Bağdâdî, Takyîdü’l- ‘ılm, (Dımaşk: 1949), 36 vd; Abdu’s-Sabûr
Şâhin, Târîhu’l-Kur’ân, (Kahire: Dârü’l-Kahire, 1996), 91; Muhammed b.
Muhammed Ebû Şehbe, el-Medhal li-dirâseti’l-Kur’âni’l-Kerîm, 3. Baskı
(Riyad: Darü’s-Sevâ, 1987), 263.
248 Mahmud Ramyar, Târîh-i Kur’ân, 3. Baskı, (Tahran: İntişarat-ı Emir Kebir,
1990), 237; Nûreddin Itr, Ulûmu’l-Kur’âni’l-Kerim, (Dımaşk: Matba’atü’t-
tıbâk, 1993), 162; Muhammed Ali es-Sâbûnî, et-Tibyân fî ulûmi’l-Kur’ân,
(İstanbul: Dersaâdet, trsz.), 75.