Page 174 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 174
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 173
“De ki: Cebrail’e kim düşman ise şunu iyi bilsin ki Allah’ın
izniyle Kur’ân’ı senin kalbine bir hidayet rehberi, önceki ki-
tapları doğrulayıcı ve müminler için de müjdeci olarak O
indirmiştir.” 241
Hz. Muhammed’e vahyi almada ve ezberlemede acele et-
memesi için de garanti verilmiştir.
“Sana onun vahyi tamamlanmadan önce Kur’ân’la ilgili
242
acele etme ve Rabbim! İlmimi artır” de”.
“Biz sana (Kur’ân’ı) okutacağız, sonra sen hiç unutmaya-
caksın. Ancak Allah’ın istediği hariç, şüphesiz O açık ya da
243
gizli her şeyi bilir.”
Bu ayetler bize vahyin Levh-i Mahfuz’dan Hz. Peygamber’e
ulaşıncaya kadar bir kesintiye uğramadığının Kur’ân’î
delilleridir.
Kur’ân’ın Hz. Muhammed’den günümüze kadar korunma-
sı da hıfz (ezber) ve kitâbet olmak üzere iki yolla belirlenmiştir:
1.1. Kur’ân’ın Ezberlenmesi ve Sözel Yolla Aktarımı
Kur’ân inmeye başladıktan sonra ezberlenmeye ve hem ez-
ber hem de yazı yoluyla insanlara aktarılmaya başlandı. Fakat
Kur’ân, noktasız ve harekesiz yazıldığı için yeni nesiller açı-
sından okuma zorluğunun önüne geçmede ezber yoluyla ak-
tarım, Kur’ân’ın muhafazasında ön plana çıktı. Bu yolla Hz.
Peygamber’in (s.a.v.) yüzlerce ve binlerce sahabesi Kur’ân’ı ez-
berledi ve sözlü olarak sonraki nesillere aktardı. Nesilden nesile
241 Bakara, 2/97
242 Tâhâ, 20/114.
243 Â’lâ, 87/6-7.