Page 30 - islam
P. 30
Allah Katındaki Din: İSLAM 5
Bu sebeple akıl sahibi olmayan varlıklar, deliler ve çocuklar
din ile yükümlü tutulmamışlardır. Bu anlamda dinin şartı
akıl ve özgür seçimdir. Dinde akıl kadar irade ve seçme hakkı
da önemlidir. Dinin vadettiği yüksek gayeye erişebilmek için
akıllı olmak, kendi arzu ve iradesiyle dinin gösterdiği yolu
tutmak şarttır. İnsanda akıl ve hür irade olmadıkça dinden
beklenilen yararların gerçekleşme imkânı da yoktur.
Dindar olmak için akıllı ve bilgili olmak yeterli değildir. Akıl-
lı kişinin dini kabullenmesi, aynı zamanda sevmesi, irade ve
seçme hakkını o yönde kullanması gerekir. Dinin önerdiği
yüksek gayeye ulaşmak için akıl şart olduğu gibi, dindar ol-
mak için de kişinin hem dini bilmesi hem de sevmesi şarttır.
Din, kanunlar ve kurallar bütünü, dindarlık ise kişinin haya-
tını bu kanun ve kurallara göre düzenlemesi, onu yaşaması
anlamına gelir ki, bu noktada din ile dindarlık birbirinden
ayrılır. Ancak burada dinin aynı zamanda sadece bir vicdan
meselesi olmadığını da hatırlatmakta yarar vardır. Dünyada
herkesin bir vicdanı olacağı varsayımından hareketle, vicdan
ile dinin özdeşleşmesi hâlinde kişi sayısınca din olacağı an-
lamı çıkar. Hâlbuki gerçek bir olduğuna göre, gerçek din de
bir tanedir. Nitekim M. Akif Ersoy da dinin kişi ve toplum için
vazgeçilmezliğini ve ahlakın da dinden kaynaklandığını, dola-
yısıyla din ile vicdanın ayrı olduğunu değerlendirir:
“Ne irfandır veren ahlâka üstünlük, ne vicdandır;
Fazîlet hissi insanlarda Allah korkusundandır.
Yüreklerden çekilmiş farz edilsin havfı Yezdân’ın
Ne irfânın kalır te’sîri kat’iyyen, ne vicdanın.”
Dünyada dinin kaynağı hakkında birbirinden farklı çok sayı-
da teori olsa da İslam inancına göre dinin kaynağı Allah’tır.
O, hükümlerini vahiy ve nübüvvet yoluyla insanlara bildir-
miştir. Bu yolların her ikisi de tarihen sabittir. Hiçbir insan
hiçbir peygamber dinin ana kaynağı değildir. Peygamberler