Page 30 - islam
P. 30

Allah Katındaki Din: İSLAM  5


           Bu sebeple akıl sahibi olmayan varlıklar, deliler ve çocuklar
           din  ile  yükümlü  tutulmamışlardır.  Bu  anlamda  dinin  şartı
           akıl ve özgür seçimdir. Dinde akıl kadar irade ve seçme hakkı
           da önemlidir. Dinin vadettiği yüksek gayeye erişebilmek için
           akıllı  olmak,  kendi  arzu  ve  iradesiyle  dinin  gösterdiği  yolu
           tutmak şarttır. İnsanda akıl ve hür irade olmadıkça dinden
           beklenilen yararların gerçekleşme imkânı da yoktur.

           Dindar olmak için akıllı ve bilgili olmak yeterli değildir. Akıl-
           lı kişinin dini kabullenmesi, aynı zamanda sevmesi, irade ve
           seçme  hakkını  o  yönde  kullanması  gerekir.  Dinin  önerdiği
           yüksek gayeye ulaşmak için akıl şart olduğu gibi, dindar ol-
           mak için de kişinin hem dini bilmesi hem de sevmesi şarttır.
           Din, kanunlar ve kurallar bütünü, dindarlık ise kişinin haya-
           tını bu kanun ve kurallara göre düzenlemesi, onu yaşaması
           anlamına  gelir  ki,  bu  noktada  din  ile  dindarlık  birbirinden
           ayrılır. Ancak burada dinin aynı zamanda sadece bir vicdan
           meselesi olmadığını da hatırlatmakta yarar vardır. Dünyada
           herkesin bir vicdanı olacağı varsayımından hareketle, vicdan
           ile dinin özdeşleşmesi hâlinde kişi sayısınca din olacağı an-
           lamı çıkar. Hâlbuki gerçek bir olduğuna göre, gerçek din de
           bir tanedir. Nitekim M. Akif Ersoy da dinin kişi ve toplum için
           vazgeçilmezliğini ve ahlakın da dinden kaynaklandığını, dola-
           yısıyla din ile vicdanın ayrı olduğunu değerlendirir:
           “Ne irfandır veren ahlâka üstünlük, ne vicdandır;

           Fazîlet hissi insanlarda Allah korkusundandır.
           Yüreklerden çekilmiş farz edilsin havfı Yezdân’ın

           Ne irfânın kalır te’sîri kat’iyyen, ne vicdanın.”

           Dünyada dinin kaynağı hakkında birbirinden farklı çok sayı-
           da teori olsa da İslam inancına göre dinin kaynağı Allah’tır.
           O,  hükümlerini  vahiy  ve  nübüvvet  yoluyla  insanlara  bildir-
           miştir. Bu yolların her ikisi de tarihen sabittir. Hiçbir insan
           hiçbir peygamber dinin ana kaynağı değildir. Peygamberler
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35