Page 275 - islam
P. 275

250  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           İlahi kaynaklı olmalarına rağmen Yahudilik ve Hıristiyanlık,
           ilk insanın ve dolayısıyla bütün insan neslinin cennetten ko-
           vulmasını kadın ile yani Hz. Havva ile ilişkilendirmiştir. Bu
           anlayış doğrultusunda Hz. Havva’nın cennetteki itaatsizliği ve
           kocasını yanıltması, Yahudi inancına göre; kocasının yani Hz.
           Âdem’in karısı üzerinde mutlak bir üstünlük sebebi sayılmış-
           tır. Bu anlayışın devamı olarak kadının babasına olan bağlılığı
           evlilik  yoluyla  kocasına  devredilmiştir.  Böylece  kadının  ba-
           basının ve kocasının mirasından pay alabilme hakkı elinden
           alınmıştır. Sadece miras bırakılacak kimsenin bulunmaması
           hâlinde  kızlar  baba  mirasından  pay  alabilmek  durumunda
           kalmıştır. Buna karşılık malları üzerinde tasarruf yetkisi ol-
           mayan kadına kocası bakmakla yükümlü olmuştur.
           Yahudiliğe göre; kadının en önemli görevi annelik olmasına
           rağmen onun statüsünü değerlendirmek için günümüzde Ya-
           hudilerin  elindeki  Tevrat’a  bakmak  yeterlidir:  Tevrat’ta  iki
           yerde geçen ve onlar tarafından çok önemsenen hatta dinin
           özü olarak kabul edilen “on emir” içerisinde kadın, komşunun
           öküzü, eşeği ile aynı yerde anılmıştır.

           Yahudilikte aile, dinî bir topluluk olarak ruhani bir kimliğe sa-
           hiptir. Yahudiler arasında çok evlilik bulunmamakla birlikte
           boşanmalara sık rastlanmaktadır. Ayrıca onlarda erkek çocuk
           önemli olup ailede ve toplumda ayrı bir yeri bulunmaktadır.
           Hıristiyanlık genel anlamda Yahudi kutsal kitabını kabul et-
           tiğinden kadınla ilgili dinî hükümleri aynen kabullenmiş gibi
           görünmektedir. Ancak Hz. Havva’nın yanıltması sonucu Hz.
           Âdem’in cennette işlediği suç, Hz. İsa’nın vefatı sonrasında,
           “asli suç” doktrinine dönüştürülerek bütün insanlığın kade-
           rini etkileyen farklı bir mahiyet kazanmıştır. Böylece Hıristi-
           yanlık babadan oğula geçen bu genetik günahı Hz. Havva’ya
           bağlamıştır.
           Hıristiyanlıkta Hz. İsa kilisenin başı, erkek de ailenin başkanı-
           dır. Bu nedenle kadının aile içerisinde otorite tesis imkânı or-
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280