Page 275 - islam
P. 275
250 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
İlahi kaynaklı olmalarına rağmen Yahudilik ve Hıristiyanlık,
ilk insanın ve dolayısıyla bütün insan neslinin cennetten ko-
vulmasını kadın ile yani Hz. Havva ile ilişkilendirmiştir. Bu
anlayış doğrultusunda Hz. Havva’nın cennetteki itaatsizliği ve
kocasını yanıltması, Yahudi inancına göre; kocasının yani Hz.
Âdem’in karısı üzerinde mutlak bir üstünlük sebebi sayılmış-
tır. Bu anlayışın devamı olarak kadının babasına olan bağlılığı
evlilik yoluyla kocasına devredilmiştir. Böylece kadının ba-
basının ve kocasının mirasından pay alabilme hakkı elinden
alınmıştır. Sadece miras bırakılacak kimsenin bulunmaması
hâlinde kızlar baba mirasından pay alabilmek durumunda
kalmıştır. Buna karşılık malları üzerinde tasarruf yetkisi ol-
mayan kadına kocası bakmakla yükümlü olmuştur.
Yahudiliğe göre; kadının en önemli görevi annelik olmasına
rağmen onun statüsünü değerlendirmek için günümüzde Ya-
hudilerin elindeki Tevrat’a bakmak yeterlidir: Tevrat’ta iki
yerde geçen ve onlar tarafından çok önemsenen hatta dinin
özü olarak kabul edilen “on emir” içerisinde kadın, komşunun
öküzü, eşeği ile aynı yerde anılmıştır.
Yahudilikte aile, dinî bir topluluk olarak ruhani bir kimliğe sa-
hiptir. Yahudiler arasında çok evlilik bulunmamakla birlikte
boşanmalara sık rastlanmaktadır. Ayrıca onlarda erkek çocuk
önemli olup ailede ve toplumda ayrı bir yeri bulunmaktadır.
Hıristiyanlık genel anlamda Yahudi kutsal kitabını kabul et-
tiğinden kadınla ilgili dinî hükümleri aynen kabullenmiş gibi
görünmektedir. Ancak Hz. Havva’nın yanıltması sonucu Hz.
Âdem’in cennette işlediği suç, Hz. İsa’nın vefatı sonrasında,
“asli suç” doktrinine dönüştürülerek bütün insanlığın kade-
rini etkileyen farklı bir mahiyet kazanmıştır. Böylece Hıristi-
yanlık babadan oğula geçen bu genetik günahı Hz. Havva’ya
bağlamıştır.
Hıristiyanlıkta Hz. İsa kilisenin başı, erkek de ailenin başkanı-
dır. Bu nedenle kadının aile içerisinde otorite tesis imkânı or-