Page 177 - islam
P. 177

152  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           niyet etmek en doğru ve faziletli olanıdır. Müslümanlar gün
           batımından ertesi günün kuşluk vaktine kadar oruç tutmaya
           niyet edebilir. Ramazanda meşru gerekçelerle orucunu tuta-
           mayan kimseler sonradan oruçlarını kaza ederler.
           Ramazan ayında kasten oruç tutmamak büyük günahtır. Şa-
           yet herhangi bir kimse isteyerek orucunu bozmuş ise, bunun
           karşılığı olarak, altmış gün peş peşe ve bir gün de kaza olmak
           üzere toplam altmış bir gün oruç tutması gerekir. Buna gücü
           yetmeyenler altmış fakiri doyurur.
           Hz. Peygamber “…Kim inanarak ve karşılığını yalnız Allah’tan
           bekleyerek  ramazan  ayını  oruçlu  geçirirse,  onun  geçmiş  gü-
           nahları affolunur.” (Buhârî, Savm, 6) buyurmuştur. Buna ilave
           olarak Hz. Peygamber ramazandan sonraki ay olan şevvalde
           de altı gün oruç tutan kimsenin bütün yılı oruçlu geçirmiş gibi
           olacağı  müjdesini  vermiştir  (Müslim,  Sıyâm,  204).  Kur’an-ı
           Kerim’de Yüce Allah bir iyilik yapana karşılık olarak on sevap
           verileceğini buyurmuştur (En’âm, 6/160).

           Oruç ibadeti, kişinin sahur vaktinin bitiminden iftar saati ge-
           linceye kadar bir amaç uğruna, yani Allah rızası için, yemeden
           içmeden ve cinsel arzularından uzak durması ile gerçekleşir.
           Bunun için de bir kutsi hadiste belirtildiği şekliyle Cenâb-ı
           Allah: “Oruç dışında insanın yaptığı her ameli kendisi içindir.
           Ancak oruç benim içindir ve onun mükâfatını da verecek olan
           benim…”  (Buhârî, Savm, 2) buyurmuştur.

           Oruç,  riyanın  en  az  karıştığı  bir  ibadet  olması  bakımından
           sevabı da en fazla olan ibadetlerden sayılmıştır. Hz. Peygam-
           ber oruç tutanların cennette  “Reyyân” isminde bir kapıdan
           girecekleri  (Buhârî,  Savm,  4)  müjdesini  vermiştir.  Ayrıca  o
           “Oruçlu için birisi iftar ettiği vakit, ötekisi Rabbi ile karşılaştığı

           vakit (ölünce) olmak üzere iki sevinç vardır.” (Buhârî, Savm,
           9) buyurmuştur. Oruç başlı başına bir irade eğitimi ve ruh di-
           siplinidir. Bütün organlarıyla bedenin dinlenmesi yönündeki
           kazanımlar  tamamen  işin  manevi  yararlarından  ayrı  tutul-
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182