Page 177 - islam
P. 177
152 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
niyet etmek en doğru ve faziletli olanıdır. Müslümanlar gün
batımından ertesi günün kuşluk vaktine kadar oruç tutmaya
niyet edebilir. Ramazanda meşru gerekçelerle orucunu tuta-
mayan kimseler sonradan oruçlarını kaza ederler.
Ramazan ayında kasten oruç tutmamak büyük günahtır. Şa-
yet herhangi bir kimse isteyerek orucunu bozmuş ise, bunun
karşılığı olarak, altmış gün peş peşe ve bir gün de kaza olmak
üzere toplam altmış bir gün oruç tutması gerekir. Buna gücü
yetmeyenler altmış fakiri doyurur.
Hz. Peygamber “…Kim inanarak ve karşılığını yalnız Allah’tan
bekleyerek ramazan ayını oruçlu geçirirse, onun geçmiş gü-
nahları affolunur.” (Buhârî, Savm, 6) buyurmuştur. Buna ilave
olarak Hz. Peygamber ramazandan sonraki ay olan şevvalde
de altı gün oruç tutan kimsenin bütün yılı oruçlu geçirmiş gibi
olacağı müjdesini vermiştir (Müslim, Sıyâm, 204). Kur’an-ı
Kerim’de Yüce Allah bir iyilik yapana karşılık olarak on sevap
verileceğini buyurmuştur (En’âm, 6/160).
Oruç ibadeti, kişinin sahur vaktinin bitiminden iftar saati ge-
linceye kadar bir amaç uğruna, yani Allah rızası için, yemeden
içmeden ve cinsel arzularından uzak durması ile gerçekleşir.
Bunun için de bir kutsi hadiste belirtildiği şekliyle Cenâb-ı
Allah: “Oruç dışında insanın yaptığı her ameli kendisi içindir.
Ancak oruç benim içindir ve onun mükâfatını da verecek olan
benim…” (Buhârî, Savm, 2) buyurmuştur.
Oruç, riyanın en az karıştığı bir ibadet olması bakımından
sevabı da en fazla olan ibadetlerden sayılmıştır. Hz. Peygam-
ber oruç tutanların cennette “Reyyân” isminde bir kapıdan
girecekleri (Buhârî, Savm, 4) müjdesini vermiştir. Ayrıca o
“Oruçlu için birisi iftar ettiği vakit, ötekisi Rabbi ile karşılaştığı
vakit (ölünce) olmak üzere iki sevinç vardır.” (Buhârî, Savm,
9) buyurmuştur. Oruç başlı başına bir irade eğitimi ve ruh di-
siplinidir. Bütün organlarıyla bedenin dinlenmesi yönündeki
kazanımlar tamamen işin manevi yararlarından ayrı tutul-

