Page 155 - islam
P. 155

130  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           İslam, insanın dünya ve ahiret mutluluğunu kazanması için
           temizlik olgusunu maddi ve manevi alanla hem bütünleştir-
           miş hem de genişletmiştir. Müslüman’ın Allah’a yaptığı kul-
           luk görevleri olan ibadetleri yerine getirirken temizlik kural-
           larına riayet etmesi önerilmiş, ibadet için maddi ve manevi
           kirlerden arınma şekli olarak abdest ve gusül farz kılınmıştır.
           Bunlarla yapılan ibadetlerin insanda var olan manevi kirleri
           temizleyeceğine, yapılan arınma ile kişinin, hem Allah ile hem
           de yaşadığı çevre ile ilişkilerini olumlu bir şekilde düzenleye-
           ceğine inanılmıştır.

           İslam bilginleri temizliği biri diğerinin temizlenmesine katkı
           sağlayacak şekilde maddi temizlik, hükmi temizlik ve manevi
           temizlik olarak üç gruba ayırmıştır. Maddi temizlik beden, el-
           bise ve çevre temizliği şeklinde özetlenmektedir.
           Hükmi  temizlik,  abdest  ve  gusül  ile  somutlaştırılan,  maddi
           kirlerin temizlenmesinden ziyade genelde ibadetlere hazırlık
           olarak gerekli görülen dinî uygulamalar olarak yapılmaktadır.
           Manevi temizlik; kişinin uzuvlarının gıybet, yalan, haram ye-
           mek, devlet malına hıyanet, kul hakkı gibi günahlardan, kal-
           bini haset, kibir, gösteriş, hırs ve benzeri kötü huy ve hasta-
           lıklardan, hatta benlik ve bilincin Allah’ın gayrısından temiz-
           lenmesi demektir.


           Abdest

           İbadet,  kulun  Allah’a  karşı  yaptığı  bir  kulluk  görevidir.  Bu
           görevin eksiksiz yerine getirilmesi, kulluk yapılan makama
           saygının bir gereği olarak temiz olmayı gerektirir. İslam’da
           temizlik için insanın yapması gereken iki temel görev vardır.
           Bunlardan birisi cünüplükten temizlenmek için yapılan gu-
           sül, diğeri de insanın ibadetini yapabilmesi için temizlenmesi
           gerekli görülen yerlerin yıkanması şeklinde tarif edilen ab-
           desttir. Bir bakıma gusül genel, abdest ise özel olarak nitele-
           nebilir.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160