Page 152 - islam
P. 152

Allah Katındaki Din: İSLAM  127


           detler,  Allah’ın  emirlerini  yerine  getirmenin  zorunlu  sonu-
           cudur. Onlardan bireysel veya toplumsal bir yarar beklentisi
           içerisine girmek doğru değildir. Bir anlamda ibadetler kulla-
           rın ilgi, sevgi ve desteğini kazanmak için değil sadece Allah
           için yapılır.
           Allah’ın  ibadetlere  ihtiyacı  olmayacağı,  bunların  kullar  ta-
           rafından yapılmasının Allah’a bir yararı, yapılmamasının da
           O’na bir zararının bulunmayacağı gerçeği, ibadetlerin insan
           yararına  olduğu  hususunu  akla  getirmektedir.  Doğallığı  ve
           fıtri oluşu noktasından bakıldığında, ibadetlerde bireyin ih-
           tiyacı  ve  maddi/manevi  eğitimi  dışında  bir  amaç  aramaya
           gerek yoktur. Birey ve toplumun barış ve huzur içerisinde ya-
           şamasını temin bakımından ibadetlerin hikmetleri önem arz
           etmektedir.

           Bu anlamda namaz, oruç, zekât ve hac gibi ibadetlerin her
           birinin kendine özgü hikmetleri bulunmaktadır. En açık şek-
           liyle ibadetler insana Allah’ın huzurunda olma bilincini telkin
           ettiğinden, insan bütün eylemlerinde O’nun varlığını yanında
           hisseder, O’nun kontrolü altında olduğunu düşünür, O’na ve
           insanlara karşı kusur işlemekten çekinir.
           İbadetler, Allah ile kul arasındaki ilişkiler açısından olduğu
           kadar kullar arasındaki ilişkiler açısından da ayrı bir önemi
           haizdir. Bu açıdan bakıldığında da onun iki yönünden söz et-
           mek mümkündür. Bunlardan biri dikey diğeri ise yatay olarak
           ifade edilebilir. İbadetler bir taraftan dikey boyutuyla kulun
           Allah ile olan ilişkilerini düzenlerken, bir taraftan da yatay
           boyutuyla kullar arasındaki ilişkilerin düzenli olmasına kat-
           kıda bulunur. Başka bir ifade ile Allah ile kul arasındaki iliş-
           kiler, kulların kendi aralarındaki ilişkileri, kullar arasındaki
           ilişkiler de Allah kul arasındaki ilişkileri etkiler.
           İslam  bilginleri,  dinî  hükümlerin  tamamının  insanların  ya-
           rarını gözetmek amacına yönelik olduğu korusunda birleş-
           mişlerdir.  Zira  Kur’an-ı  Kerim’de  insan  aklına  aykırı  hiçbir
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157