Page 224 - Hz_Nuh
P. 224
Hz. NUH 223
münafık olduğunu bildirmiştir. Hz. Nuh’un kâfir olduğu halde
nifak ve küfür yönünden oğlu hakkında yeterli bir araştırma
yapmadan yanılarak onun mümin olduğunu zannetmesi zelle
752
olarak değerlendirilmiştir. Nitekim Hz. Nuh oğlu ile ilgili bu
uygulamadan pişmanlık duymuş ve: “Ya Rabbi! Ben bilgim ol-
mayan şeyi istemekten sana sığınırım. Eğer beni bağışlamaz ve
753
affetmezsen, hüsrana düşenlerden olurum.” diyerek Cenab-ı
Allah’a yalvarmıştır. Onun bu yakarışı tıpkı, cennette işlediği
hatadan dolayı Allah’a “Ey Rabbimiz! Biz kendimize zulmettik.
Eğer bizi bağışlamaz ve affetmezsen, muhakkak hüsrana uğ-
754
rayanlardan olacağız.” diye yalvaran Hz. Âdem ve Hz. Hav-
755
va’nın durumunu hatırlatmaktadır.
Tufan’da Hz. Nuh’a sadece mümin aile bireylerinin kurtulaca-
ğı vadedilmiştir. Hz. Nuh’un isteği reddedilirken “Çünkü onun
yaptığı iyi olmayan bir iştir.” ifadesiyle helak olan oğlunun he-
lak olma sebebi izah edilmiş, o ailenin bir ferdi olmasına rağ-
756
men, kurtulmayı hak etmediğine işaret edilmiştir.
Razi, bazılarının bu ifadeyi, Hz. Nuh’un oğlunun gayri meşru/
veled-i zina olduğunu söylediklerini, bu değerlendirmelerin
kesinlikle yanlış olduğunu belirterek bu konudaki tartışma-
757
lara son noktayı koymuştur.
Hz. Nuh’un oğlunun Tufan esnasında gemiye binmemiş olma-
sı, bilim insanları arasında çeşitli şekillerde yorumlanmak-
tadır. Bu yorumların temel özelliği; yukarıda kısmen işaret
edildiği üzere bir peygamber olan Hz. Nuh’un, inanmayan
oğlunu gemiye davet etmesi ve Cenab-ı Allah’ın Tufan önce-
sinde onun ehlini kurtaracağını beyan etmesine rağmen Hz.
752 Razi. Tefsir, s. 13/40.
753 Hud, 11/47.
754 Araf, 7/23.
755 Erdem, Hz. Âdem, s. 160-161
756 Vanî, s. 77-79.
757 Razi. Tefsir, s. 13/37.