Page 199 - Hz_Nuh
P. 199
198 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
nesiller için ümit beslemiş, bütün zaman ve mekânların, bü-
tün insanların peygamberi olduğu sorumluluğuyla hareket
etmiştir.
Bu olgudan hareketle olsa gerek Muhammed Esed; hiç kim-
senin ve özellikle de hiçbir peygamberin zalimlerin soyundan
gelenlerin zalim olacağını söyleyemeyeceğinden “facir” ve
“keffar” terimlerinin burada, kişileri değil, nitelikleri ve dav-
ranışları gösteren mecazlar olduğunu söylemektedir. 669
Hz. Nuh konusunda ise durum çok daha farklı bir boyuta
ulaşmıştır. Çünkü Hz. Nuh’un Cenab-ı Allah’a böyle bir dua
ettiği Kur’an-ı Kerim’de açık seçik beyan edilmiştir. Cenab-ı
Allah da “Nuh’a vahyolundu ki: Kavminden iman etmiş olan-
lardan başkası artık (sana) asla iman etmeyecek. Öyle ise onla-
670
rın işlemekte olduklarından (günahlardan) dolayı üzülme.”
şeklinde kavminden inananların dışında kalanların inanma-
yacakları konusunda Hz. Nuh’u bilgilendirmiş ve onun bed-
dua etmesine izin vermiştir. Bir anlamda gelecek nesillerin
kurtuluşu için mevcut günahkârların yok olması gerektiği,
onlarla birlikte yaşanan kötülüklerin, pisliklerin, ahlaksızlık-
ların gelecek nesilleri etkilememesi bakımından Hz. Nuh’un
671
kalbine böyle bir dua ilham edilmiştir. Hz. Nuh, kendisine
verilen izin çerçevesinde, kavminden inanmayanların tama-
mının kökünün kesilmesi, helak olmasıyla ilgili beddua etmiş
ve onların bütünüyle yok olmasını istemiştir.
Seyyit Kutub: geçmişte yaşanan tecrübelere dayanarak şöy-
le bir değerlendirmede bulunmaktadır: “Kâfir muhitte yeni
yetişen küçük çocuklar küfür içinde yetişiyorlar. Aydınlığı gör-
me fırsatını bulamıyorlar. Çünkü zalimlerin kurdukları sapık
cemiyet düzeni yeni yetişen yavruları da küfür içerisine batır-
mış bulunuyor. İşte yüce peygamber Hz. Nuh’un işaret ettiği ve
669 Muhammed Esed, s. 1193.
670 Hud, 11/36.
671 Kutub, s. 15/274.