Page 140 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 140

Türk Ortodoks Patrikhanesi                              1 3 1

          İsa'nın vücudu  a   onlar vasıtasıyla münferit Hıristiyanların kalp ve  vü­
                       d
          cutlarında yaşamaktadır (57) .
              Ortodokslarda şu yedi  sakrament bulunmaktadır.  Vaftiz (Baptism),
          Güçlendirme/İlk  Yağlama  (Chrismasyon:Confirmasyon),  Tövbe  (Pe­
          nance),  Ekmek-Şarap  Ayini  (Evharistiya),  Kutsal  Emirler  (Holy  Or­
          ders),  Evlilik  (Marriage),  Hastanın  yağ  sürerek  takdisi  (Unction  of
          Sick)<ss ı .

              ha- Vaftiz

             Terim  olarak  Hıristiyanlıkta  dine  girmek  demek  olan  vaftiz,  "asli
          günahtan"  kirli geçmişten temizlenmek  ve  kutsal  hayat  tarzına  kavuş­
          mak amacıyla yapılan bir sakramenttir (59) . Vaftiz, Batı Kilisesinde insan
          ve onun kurtuluşu ile ilgili olurken Doğu Kilisesinde bu anlamla birlik­
          te  kozmik  bir  önemi  de  ifade  etmektedir( 6 0l.  Vaftiz  edilen,  Tann'nın
          mağfiretinden  yararlandırılmış,  Tanrı'ya  olan  inancı  geliştirilmiş  ol­
          maktadır.  Vaftiz töreni, Hz.  İsa'nın; "İmdi  siz gidip bütün milletleri şa­
          kirt  edin,  onları  Baba  ve  Oğul  ve  Ruhu'!  Kudüs  ismile  vaftiz  eyle­
          yin" (61 )    sözüne dayanılarak yapılmaktadır.

             Vaftizin "Teslis" adına  icra  edilmesi  şarttır (62) .  Baba,  Oğul  ve  Ru­
          hu'}  Kudüs  adına  vaftiz  olan  bir  Hıristiyan, Teslis'e inancını  açıklamış
          ve  yeryüzünde  insanın  kavuşabileceği  en  büyük  nimete  kavuşmuş­
          tur< 63) .  Hz.  İsa,  Hz.Yahya tarafından  vaftiz edilmiştir< 64 >. Ona göre vaf­
          tiz  ölmek, ateşle vaftiz olmak demektir(65) . Pavlus, vaftizin yeni bir  ha­
          yata  götüren  ölüm  olduğunu  işaret  etmiştir (66l,  Bu  sebeplerle  vaftiz,
          (57)  Hromadka, "Doğu Ortodoksluğu", XVII/249.
          (58)  Hromadka, "Doğu Ortodoksluğu", XVII/249-250 ; İnançlar ve Uygulamalar, 5.
          (59)  Mustafa  Erdem,  "Hıristiyanlıkta  Vaftiz Anlayışı  Üzerine  Bir Araştırma" A.Ü.İ.F.D, Ankara
             1993, XXXIV/133.
         (60)  Orthodox Encounter, 77.
          (61)  Matta, 28/20,
         (62)  İnanç ve Uygulamalar, 5.
         (63)  Erdem, "Hıristiyanlıkta Vaftiz Anlayışı Üzerine bir Araştırma", A.Ü.İ.F.D. XXXIV/141.
         (64)  Markos, 1/9.
         (65)  Markos, 1 0 /38.
         (66)  Romalılara, 6/3-6.
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145