Page 140 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 140
Türk Ortodoks Patrikhanesi 1 3 1
İsa'nın vücudu a onlar vasıtasıyla münferit Hıristiyanların kalp ve vü
d
cutlarında yaşamaktadır (57) .
Ortodokslarda şu yedi sakrament bulunmaktadır. Vaftiz (Baptism),
Güçlendirme/İlk Yağlama (Chrismasyon:Confirmasyon), Tövbe (Pe
nance), Ekmek-Şarap Ayini (Evharistiya), Kutsal Emirler (Holy Or
ders), Evlilik (Marriage), Hastanın yağ sürerek takdisi (Unction of
Sick)<ss ı .
ha- Vaftiz
Terim olarak Hıristiyanlıkta dine girmek demek olan vaftiz, "asli
günahtan" kirli geçmişten temizlenmek ve kutsal hayat tarzına kavuş
mak amacıyla yapılan bir sakramenttir (59) . Vaftiz, Batı Kilisesinde insan
ve onun kurtuluşu ile ilgili olurken Doğu Kilisesinde bu anlamla birlik
te kozmik bir önemi de ifade etmektedir( 6 0l. Vaftiz edilen, Tann'nın
mağfiretinden yararlandırılmış, Tanrı'ya olan inancı geliştirilmiş ol
maktadır. Vaftiz töreni, Hz. İsa'nın; "İmdi siz gidip bütün milletleri şa
kirt edin, onları Baba ve Oğul ve Ruhu'! Kudüs ismile vaftiz eyle
yin" (61 ) sözüne dayanılarak yapılmaktadır.
Vaftizin "Teslis" adına icra edilmesi şarttır (62) . Baba, Oğul ve Ru
hu'} Kudüs adına vaftiz olan bir Hıristiyan, Teslis'e inancını açıklamış
ve yeryüzünde insanın kavuşabileceği en büyük nimete kavuşmuş
tur< 63) . Hz. İsa, Hz.Yahya tarafından vaftiz edilmiştir< 64 >. Ona göre vaf
tiz ölmek, ateşle vaftiz olmak demektir(65) . Pavlus, vaftizin yeni bir ha
yata götüren ölüm olduğunu işaret etmiştir (66l, Bu sebeplerle vaftiz,
(57) Hromadka, "Doğu Ortodoksluğu", XVII/249.
(58) Hromadka, "Doğu Ortodoksluğu", XVII/249-250 ; İnançlar ve Uygulamalar, 5.
(59) Mustafa Erdem, "Hıristiyanlıkta Vaftiz Anlayışı Üzerine Bir Araştırma" A.Ü.İ.F.D, Ankara
1993, XXXIV/133.
(60) Orthodox Encounter, 77.
(61) Matta, 28/20,
(62) İnanç ve Uygulamalar, 5.
(63) Erdem, "Hıristiyanlıkta Vaftiz Anlayışı Üzerine bir Araştırma", A.Ü.İ.F.D. XXXIV/141.
(64) Markos, 1/9.
(65) Markos, 1 0 /38.
(66) Romalılara, 6/3-6.