Page 141 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 141

132                                           Dr. Mustafa BAŞ

                                                    6
          Ruh ' l   Kudüs'le yeni bir hayata girmek demektiı:( 7) . Vaftiz, dini haya­
             u
          ta  ve  kilise  cemaatine  girmeye  vesile  olduğundan  aynı  zamanda  ruhi
          aydınlanma için bir araç olarak kabul  edilmiştiı:( 68) .
             Vaftizde ruh temizliğinin  sembolü  olarak kullanılan şey  ise  gerçek
          ve tabi sudur. Törende vaftiz edilen tamamen suya daldırılmaktadır.  Ge­
          nel  olarak  çocuklar doğar doğmaz vaftiz edilmektediı: ( 6 9) .  Ortodokslar­
          da, anne-baba ve yeni doğan çocuğun kilise ile  ilk karşılaşması tam ola­
          rak vaftiz değildir. Yeni doğmuş çocuğa genellikle sekizinci gün içinde
          ismi  verilmekte,  papaz,  ilk  günlerde  çocuk  ve  anneyi  ziyaret  ederek
          kutsamaktadır.  Kutsanmış  bu  çocuğun  vaftizi  ise  sekizinci  gün  ile  kır­
          kıncı  gün arasında icra edilmektediı:(70) .
             Vaftiz icr� edilirken Kilisede bulunan vaftiz havuzları  veya kazan­
          ları  su ile  doldurulmaktadır.  Vaftiz edilecek çocuk,  ayaklarından tutula­
          rak  baş  aşağı  su  dolu  kazana  veya  havuza  batırılıp  çıkarılarak  vaftiz
          edilmektedir.  Vaftiz töreninde  vaftiz  edilecek  çocuğun  vaftiz  anne  ve
          vaftiz babası  hazır bulunmakta, tören esnasında çocuğu  onlar  tutmakta,
          büyüyünceye kadar da çocukla ilgilenmektedirleı:(7 1) . Vaftiz ayini Orto­
          dokslarda  hem  evde  hem  de kilisede icra edilmektediı: (72 >.


             bb- Güçlendirme
             Güçlendirme, Hıristiyanlığa kabul ayinin  ikinci kısmını  oluşturmak­
         tadır. Vaftiz, asli günahtan kurtulmayı; güçlendirme ise, Tanrı'nın İsa ara­
          cılığı  ile  insan  soyu  için yaptıklarına tanıklık  etmeyi  ve bu  görevi  yerine
          getirmek için Kutsal Ruh'un gücünün bağışlanması  olayını  vurgulamak­
          tadır<73 >. Bu ayinle imanın  kuvvetlendirilmesi  ve Hıristiyanlığın sorumlu­
          luğunun  bilincine  varılması  amaçlanmaktadır.  Bu  ayin,  aynı  zamanda
         Tanrı'nın  kalplere  kendi  ruhunu  vermesini  simgelemektedir.  Güçlendir-
         ( 6 7 )  İnanç ve Uygulamalar, 6.
         ( 68)  Erdem, "Hıristiyanlıkta Vaftiz Anlayışı Üzerine bir Araştırma", A.Ü.İ.F.D. XXXIV/143.
         ( 6 9)  İnanç ve Uygulamalar, 6.
         (70)  Orthodox Encounter,77.
         (7 1 )   İnanç ve Uygulamalar, 6.
         (72)  Orthodox Encounter,77.
         (73)  Michel, 90.
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146