Page 142 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 142

Türk Ortodoks Patrikhanesi                              133

          me,  vaftizden hemen sonra yapılır.  Kutsal  yağlama ile insanlar kilise ta­
                                                             74
          rafından  ibadetlere  katılma hususunda yetkilendirilmiş olurlar( l.
             Aslında güçlendirme,  vaftiz  ile aynı  ayinin iki ayrı  bölümü olarak
          aynı  anda  icra  edilir( 75 l.  Güçlendirme  ayini  işlemi,  takdis  edilmiş  yağ
          ile  vaftiz  edilmiş  vücudun  çeşitli  yerlerini  yağlamaktır.  Ayinde  insan
          bedeni  yağlanırken,  Kutsal  Haç'da  önce  alından  başlanarak  gözlere,
          dudaklara,  göğüse, bele  ve ellere  sürülmektedir (76 l.  Bu  ayin,  Crismas­
          yon  (Confırmasyon)  olarak anılmaktadır.  Ayinde kullanılan  yağ, çeşitli
          çiçek ve kokulu otların zeytinyağı ile karıştırılmasından elde edilmekte,
          "Miron"  olarak  isimlendirilmektedir< 77 l.  Ayinin  sonunda  vaftiz  edilen
          ve  yağlanan  çocuğa  komünyon  ekmeği  (şaraplı  ekmek)  verilerek,  üç
          sakrament bir arada icra edilmektedir (78 l.

             be- Evharistiya (Ekmek-Şarap) Ayini
             Ekmek-Şarap  ayini,  Hıristiyan  inancının  ve  ibadetinin  temel  taşını
          oluşturan  bir ayindir.  Ortodokslar tarafından Kutsal Litürji olarak isim­
          lendirilmekte ve kilise hayatının tam merkezinde yer almaktadır( 79 l. Ev­
         haristiya şükretmek demektir. Bu ayin, Hz. İsa'nın çarmıh olayından ön­
         ce  son akşam, havarileri  ile yediği akşam yemeğini  anma ayinidir.  Bu
         yemek esnasında İsa, kendi vücudu olarak ekmeği ve kanı olarak da şa­
         rabı  vermiştir.  Hıristiyanlar,  bu  kominyon  yemeğini  paylaştıklarında
         İsa'nın bedensel olarak aralarında var olduğuna inanır1ar( 80).  Evharistiya­
         nın temel amacı da İsa'nın ölümünü ve tekrar dirilişini canlı tutmaktır< 8 l l.
             Ortodoks  Kilisesinde  Evharistiya  Ayini  İsa-Mesih'in  hayatı  esas
         alınarak  üç aşamada icra edilir. Bu aşamalar, İsa'nın kayıt dışı kalan dö­
         nemleri, verdiği dini eğitimin dönemleri, hayatının son olayları ve ölü-


         (74)  Orthodox Encounter, 80.
                        ·
         (75)  Michel, 90.
         (76)  Orthodox Encounter, 79.
         (77)  İnanç ve Uygulamalar, 6.
         (78)  Bkz. Orthodoks Encounter, 80; İnanç ve Uygulamalar, 6.
         (79)  Bkz. Orhodox Encounter, 70; Bratsois, 50 .
         (80)  Michel, 94 ; inanç ve Uygulamalar, 6-7.
          1
         (8 )   Bkz. Constantelos, 75.
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147