Page 145 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 145

136                                           Dr. Mustafa  BAŞ


          larını ve akrabalarını ziyaret ederek onlardan helallık almakta, daha son­
                                      (
          ra günah itirafında bulunmaktadır 9 5 J.

             be- Evlilik

             Hıristiyanlıkta evlilik hiçbir zaman medeni hal ile ilgili laik bir olay
          değildir.  Evlilik, Tanrı 'nın insanlığa sevgisini simgeleyen bir yaşam ha­
          lidir. Karşılıklı sadakat ve yarar duyguları ile çocukların doğabileceği ve
          Hıristiyan inancında yetişebileceği bir ortam yaratmayı taahhüt eden iki
                             (
          kişinin  sevgi birliğidir 96 l.  Bu bağlamda evlilik, Tanrı'nın meydana ge­
          tirdiği bir kurum olduğundan her zaman kutsal sayılmıştır. İnciller'e gö­
          re evliliğe Tanrı  izin  vermiş,  "Çoğalın  ve yeryüzünü doldurun" buyur­
          muştur.  İnciller,  yapılan  evlilikle karı  kocanın  bir birine  bağlanarak bir
          beden olduğunu belirtmiş, karı  kocadan her birinin diğerini kendi nef­
          sini  sevdiği  gibi  sevmesini,  kadının kocasına  saygı  duymasını,  kocanın
          da karısını sevmesini öğütlemiştir( 97 J.
             Ortodoks  Kilisesinde  evlilik  ayini  taç  giyme  töreni  olarak  bilin­
          mektedir 98 J.  Tören nişan ve taç giyme şeklinde iki  aşamalı olarak ya­
                 (
          pılmaktadır.  Nişan,  yüzüklerin  takılması, çiftlerin kutsanmasıyla evlili­
          ğe atılan ilk adımı  oluşturmaktadır.  Törenin temelini oluşturan taç giy­
          me  ise  Kilisede toplumun önünde yapılarak  ayin yerine  getirilmiş  ol­
          maktadır. Ayin esnasında gelin ve damat, papazın Kutsal Kitaptan oku­
          duğu  pasajlara ve dualara  iştirak  etmektedir (99 l.  Yapılan  ayin,  iki  kişi­
          nin verdiği kararın  Kilise tarafından kutsanmasıdır.  Ayin papaz  tarafın­
          dan yönetilmektedir.  Papaz,  evlenecek  çiftten  verdikleri  kararı  açıkla­
          malarını istemekte, yapılan ikrarın arkasından dualarla ayin yapılmakta­
            1
          dır< ooı. Ayinin bitiminde çift, bundan  sonraki hayatlarında bir beden ol-
          (95)  Bkz. Orıhodox Encounter, 45. Aynca Tövbe ile ilgili olarak geniş bilgi için bkz. Mehmet Ka-
              tar, Hıristiyanlıkta ve Yahudilikte Tövbe, Ankara  1995
          (96)  Michel,  1 .
                   9
          (97)  Bkz. Matta, 1 9/6 ; Efeslilere, 5/25-32.
          (98)  Bkz. Orıhodox Encounter, 85.
          (99)  Bkz. Ware, 2 94.
          (100)  İnanç ve Uygulamalar, 8.
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150