Page 49 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 49
İslam Tarihi ve Tarihçileri | 49
Kamus’un yazarı ise, Ebu Mihnef’in yalan haber riva-
yet eden, Şia tara<arı, te’lifçi ve hadisi kabul edilmeyen
kimse olduğunu belirtmektedir.
O, birçok kitap te’lif etti. Bütün kitapları, İslam
tarihi meselelerinde ayrı ayrı konularda idi. Sadece,
“Rustükbaz” isimli kitabı bu konularla ilgili değildir.
İbn-i Nedim ve “Fevat el- Vesiyyat”’ın yazarı, onun ki-
taplarının sayısını, otuz üç olarak gösterirler. Bu kitap-
lardan bazıları şunlardır; Kitap er-Ridde, Kitap Fütuh
eş- Şam, Kitap Fütuh el-Irak, Kitap el-Cemel, Kitap
el-Sı;in, Kitab-ı Maktel-i Ali, Kitab-ı Maktel-i Hucr
bin Adiyy, Kitab-ı Maktel-i Hüseyin, Kitab-ı Vefat-ı
Muaviye, Kitab Necde el-Hururi, Kitab el-Ezarika,
Kitab Halid B.Abdullah el-Kasri ilh. Görülüyor ki her
kitap, bir meselenin açıklaması ve sanki o büyük kitap-
tan bir bölümdür. Hariciler ve Hz. Ali’nin etrafında dö-
nen olaylarla ilgili bilgi vermekle tanınmıştır. Yazdık-
larının çoğu, Emevi asrında meydana gelen hadiselerle
ilgilidir.
Yazdıklarından anlaşıldığına göre o, Şia tara<arı
olduğu bilinmesine rağmen Emevilere yakınlığını giz-
lemiyordu. İbn-i Cerir et- Taberi’nin tarihinde nakletti-
ğinin dışında, bize sahih bir kitabı ulaşmadı. Onu araş-
tırmak isteyenin, Taberi’nin ondan naklettiklerini bir
araya getirmesi ve ulaştığı sonuçları, Prof: Welhausen’in
yaptığı gibi ortaya koyması gerekir. Taberi’de yer alan
bu kitaptan anlaşıldığına göre, Lut bin Yahya, hadise-
lerin tertip ve tanzimine önem vermedi. Çünkü te’lif
işinde öncelik, gayrette bulunmadadır.
Kamus yazarının bize naklettiği gibi, hadisçiler-
den bir çoğu onu suçlamıştır. Ebu Hatim, “O hadisi
metruktur.” demiştir. Darekutni’nin değerlendirmesi
ise; “O, Yalan haber uydurur. Hadisi metruktur.” şek-
lindedir. Yine, onun hakkında meçhul bir cemaatten