Page 49 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 49

İslam Tarihi ve Tarihçileri | 49

               Kamus’un yazarı ise, Ebu Mihnef’in yalan haber riva-

               yet eden, Şia tara<arı, te’lifçi ve hadisi kabul edilmeyen
               kimse olduğunu belirtmektedir.

                    O,  birçok  kitap  te’lif  etti.  Bütün  kitapları,  İslam
               tarihi  meselelerinde  ayrı  ayrı  konularda  idi.  Sadece,
               “Rustükbaz” isimli kitabı bu konularla ilgili değildir.
               İbn-i Nedim ve “Fevat el- Vesiyyat”’ın yazarı, onun ki-
               taplarının sayısını, otuz üç olarak gösterirler. Bu kitap-
               lardan bazıları şunlardır; Kitap er-Ridde, Kitap Fütuh
               eş- Şam, Kitap Fütuh el-Irak, Kitap el-Cemel, Kitap

               el-Sı;in, Kitab-ı Maktel-i Ali, Kitab-ı Maktel-i Hucr
               bin Adiyy, Kitab-ı Maktel-i Hüseyin, Kitab-ı Vefat-ı
               Muaviye,  Kitab  Necde  el-Hururi,  Kitab  el-Ezarika,
               Kitab Halid B.Abdullah el-Kasri ilh. Görülüyor ki her
               kitap, bir meselenin açıklaması ve sanki o büyük kitap-
               tan bir bölümdür. Hariciler ve Hz. Ali’nin etrafında dö-
               nen olaylarla ilgili bilgi vermekle tanınmıştır. Yazdık-
               larının çoğu, Emevi asrında meydana gelen hadiselerle
               ilgilidir.


                    Yazdıklarından anlaşıldığına göre o, Şia tara<arı
               olduğu bilinmesine rağmen Emevilere yakınlığını giz-
               lemiyordu. İbn-i Cerir et- Taberi’nin tarihinde nakletti-
               ğinin dışında, bize sahih bir kitabı ulaşmadı. Onu araş-
               tırmak  isteyenin,  Taberi’nin  ondan  naklettiklerini  bir
               araya getirmesi ve ulaştığı sonuçları, Prof: Welhausen’in
               yaptığı gibi ortaya koyması gerekir. Taberi’de yer alan
               bu kitaptan anlaşıldığına göre, Lut bin Yahya, hadise-
               lerin  tertip  ve  tanzimine  önem  vermedi.  Çünkü  te’lif
               işinde öncelik, gayrette bulunmadadır.

                    Kamus yazarının bize naklettiği gibi, hadisçiler-
               den  bir  çoğu  onu  suçlamıştır.  Ebu  Hatim,  “O  hadisi
               metruktur.”  demiştir.  Darekutni’nin  değerlendirmesi
               ise; “O, Yalan haber uydurur. Hadisi metruktur.” şek-
               lindedir.  Yine,  onun  hakkında  meçhul  bir  cemaatten
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54