Page 50 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 50
50 | Ahmet Emin
rivayette bulunduğu belirtilmiştir. Ebu Mihnef, 157
H. senesinde ölmüştür. İbn-i Nedim, şöyle bir nakil-
de bulunmuştur; “Alimler diyor ki; Ebu Mihnef, Irak
meselelerinde, Irak’ın fethinde ve haberlerinde diğer-
lerinden daha çok bilgi sahibi idi.” Medaini, Horasan,
Hint ve İran meselelerini iyi biliyordu. Vakıdi ise, Hicaz
.ve siyer meselelerinde bilgili idi. Şam’ın fethedilmesi
43
meselesinde ise üçünün bilgi seviyesi beraberdi. Ebu
Mihnef’in yazı üslubu, kolay ve anlaşılır tarzdadır.
SEYF BİN ÖMER
Tam ismi, Seyf b. Ömer el-Kufi el-Esedi et-
Temimi’dir. Hemen hemen Ebu Mihnef ile muasır-
dı. İbni Nedim, onun “Kitab el-Fütuh el- Kebir ver-
Ridde”, “Kitab el-Cemel ve Mesiri Aişe ve Ali” gibi
kitapları vardır demektedir. Bize, Ridde savaşları ve ilk
fetihlerle ilgili Taberi’nin iktibas ettiklerinin dışında,
bir şey ulaşmadı.
Şia âlimlerinin büyüklerinden Cabir el-Cu’fi ei-
Kufi, onun şeyhlerindendi. Cabir ise, Şa’bi ve diğerle-
rinden ilim tahsil etmiştir. Welhausen ve Caetani gibi
araştırmacılar, gayretlerini Taberi’nin Seyf’den naklet-
tiğini araştırmaya yönlendirmişlerdir. Araştırmacılar,
güvenilir diğer tarihçilerin naklettiği ile onun nakletti-
ğini mukayese etmişler ve onu daha tafsilatlı olmasına
rağmen, daha az dikkatli bulmuşlardır.
Muhaddisler ona güvenmemişlerdir. İbn-i Ha-
cer, “Tehzib”’inde onu zayıf gördüklerini bildirmiştir.
Tirmizi’nin ahad olarak rivayet ettiği dışında, kimse
ondan rivayette bulunmamıştır. Üslubu, kuvvetli ve te-
sirlidir. Anlattığı şeylerde kabilesi Temim ile övünmüş,
kabilesinin makamını güzel bir şekilde yücelterek renk-
lendirmiştir. İbn-i Hacer, onun 170 H. senesinden son-
ra öldüğünü bildirmiştir.
43 Fihrist,93