Page 198 - Microsoft Word - orjinal
P. 198

198                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              Ancak, “hakikî anlamın verilmesi mümkün olmadı÷ı hallerde, me-
                          75
           caza baúvurulur.” Mecelle’deki bu kâide do÷rultusunda az önce veri-
           len örne÷i ele alacak olursak,  bir kimse evini çocuklarına vakfetti÷ini
           söylerse, öldü÷ünde hayatta çocukları de÷il de torunları bulunursa,
           vakfederken belirtti÷i “çocukları” ifadesi,  mecazen “torunlarına”
           hamlolunur. Çünkü sözün hakiki anlamında kullanılması mümkün
           de÷ildir. Bu itibarla torunlar, vakfın gelirlerine hak kazanırlar.
              Bu, görüldü÷ü gibi, vakfedenin niyetinin açıklanması, Mecel-
           le’deki “Söylenen sözün  uygulamaya konması, ihmal edilmesinden
           daha iyidir. Baúka bir deyiúle söz, herhangi bir anlama hamli mümkün
                                76
           oldukça ihmal edilmez”  kuralının uygulanmasıdır.
              Hakikat ve mecazla ilgili kurallardan son olarak úunu zikredebili-
           riz: “Söz hiçbir úekilde uygulanamazsa ihmal edilir. Yani söze, hakiki
                                                           77
           veya mecazi bir anlam verilemedi÷inde, ihmal edilir”  Mühmel kelâ-
           ma, bir kiúinin, kendisinden  yaúlı olan birinin kendi o÷lu oldu÷unu
           iddia etmesi örnek verilebilir. 78
              Mecelle’de geçen bu küllî kâidelerin hepsi, el-Eúbâh ve’n-Nazâir
                                               79
           adlı eser ile usul kitaplarından alınmıútır.  Özetlenecek olursa, söz; ilk
           olarak hakiki anlamına hamlolunur. Bunun imkânsız olması halinde
           mecaza hamlolunur. Ancak ikisinin de imkânsız olması halinde, ihmal
           edilir.
              Son olarak úunu eklemek gerekir: Sözün hakiki anlamı ile mecazi
           anlamı birbiriyle çeliúti÷inde, hakiki anlamı kullanılmıyorsa, mecazi
           manası kabul edilir. Ancak iki mana çeliúti÷inde, örfte  mecaz daha
           çok kullanılıyorsa hangisi tercih olunur? Ebû Hanîfe hakiki anlamının
           tercih edilmesi gerekti÷ini söylemiútir. ømam Ebû Yûsuf, ømam Mu-
           hammed, ømam el-Gazâlî ve di÷erleri, sürekli ve yaygın olmaları ha-


           75  “Mana-yı hakiki müteazzir oldukta mecaza gidilir” (md. 61).
           76  “Kelâmın îmali ihmalinden evlâdır. Yani bir kelâmın bir manaya hamli mümkün
             oldukça ihmal, yani manasız itibar olunmamalıdır” (md. 60).
           77  “Bir kelâmın imali mümkün olmaz ise ihmal olunur. Yani bir kelâmın hakiki ve
             mecazi bir manaya hamli mümkün olmaz ise o halde muhmel yani manasız bırakı-
             lır” (md. 62).
           78  Md. 1629.
           79  øbn Nuceym,  el-Eúbâh,   s. 27, 53; es-Suyûtî,  el-Eúbâh,  s. 45, 89;   øbn Melek,
             ùerhu’l-Menâr,  s. 108 vd.
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203