Page 170 - islam
P. 170

Allah Katındaki Din: İSLAM  145


           müstesnadır: Sadaka-i cariye (kalıcı hayır eserleri), yararlanı-
           lan ilim, kendisine dua eden hayırlı çocuk.” (Müslim, Vasiyye,
           14) buyurarak insanları dünyada iken İslam’ın emrettiği bir
           hayat tarzına ve öldükten sonra da hayırla anılmaya yönlen-
           dirmeye çalışır. Kim olursa olsun insan ölüsü saygıya layıktır.
           Hz. Peygamber yanından bir cenaze geçtiğinde ayağa kalkmış,
           kendisine onun bir Yahudi cenazesi olduğu hatırlatıldığında;
           “O da bir can değil mi?”  demiştir (Müslim, Cenâiz, 81; Buhârî,
           Cenâiz, 49).
           Ölen bir Müslüman’ı yıkamak, kefenlemek, onun için namaz
           kılıp dua etmek ve bir kabre gömmek Müslümanlar için far-
           zı  kifayedir.  Ölü  yıkanıncaya  kadar  yanında  Kur’an-ı  Kerim
           okunmaz. Okunursa mekruh olur. Ancak isteyen içinden ses-
           sizce okursa bunda bir sakınca yoktur. Ancak başka bir yer
           veya odada sesli olarak Kur’an-ı Kerim okunabilir.
           Erkek ölüyü erkek, kadın ölüyü de kadın yıkar. Yıkayanlar ab-
           destli olmalıdır. Bir kadın ölen kocasını iddet süresi (Eşinden
           ayrılan kadının iddeti hamile ise doğumla biter, değilse üç ha-
           yız süresidir. Kocası ölen kadının iddeti hamile ise doğumla
           son bulur, değilse dört ay on gündür. Bu süre içinde kadının
           başka bir erkekle evlenmesi yasaktır.) olduğu için yıkayabilir
           fakat kocası iddet süresi beklemeyeceği için, ölmüş karısını
           yıkayamaz.
           Cenaze,  cemaatin  önüne  konularak  namazı  kılınır.  Müslü-
           manlar abdestli ve kıbleye dönük olarak dua mahiyetindeki
           bu namazı kılar. Cenaze namazında niyet şarttır. Kadın, er-
           kek veya çocuk için ayrı ayrı niyet edilir. Cenaze namazının
           rükünleri kıyam ve iftitah tekbiriyle birlikte dört tekbirden
           ibarettir. İmam ölünün göğüs hizasında durur. Cenaze nama-
           zında cemaat şart değildir.
           Hz. Peygamber: “Ölülerinizin güzel işlerini anın, kötü tarafları-
           nı dile getirmeyin.” (Tirmizî, Cenâiz, 34) buyurarak aramızdan
           ayrılanları hayır ile anmamız gerektiğini tavsiye etmiştir.
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175