Page 137 - islam
P. 137

112  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           ile değiştiririz ki, acıyı duysunlar…” (Nisâ, 4/56). Bunun ya-
           nında hesap sırasında insanın dil, el ve ayaklarının şahitlik
           yapacağını (Nûr, 24/24-25; Ayrıca bk. Yâsîn, 36/65) bildiren
           ayetler, yeniden dirilişin ruh-beden birlikteliği ile olacağına
           işaret etmektedir.  Yâsîn suresinde yeniden diriliş olayı bü-
           tün açıklığıyla şu şekilde ifade edilmektedir: “İnsan kendisini
           bir nutfeden (spermden) yarattığımızı görmez mi? Oysa bak,
           şimdi o, açıktan açığa bize karşı duran biri olmuştur. Kendi ya-
           ratılışını unutup bize örnek getirmeye kalkışıyor. ‘Şu çürümüş
           kemiklere kim can verecekmiş?’ diyor. De ki: ‘Onları ilk başta
           yaratmış  olan  diriltecek.’  O  yaratmanın  her  türlüsünü  bilir.
           Yemyeşil ağaçtan sizin için ateş çıkaran odur, işte ondan yakıp
           durmaktasınız. Gökleri ve yeri yaratan Allah onların benzerini
           yaratmaya kadir değil mi? Elbette öyledir. O eşsiz yaratıcıdır,
           her şeyi bilir. Bir şeyi istediğinde onun buyruğu ol demekten

           ibarettir, o da hemen oluverir.” (Yâsîn, 36/77-82).
           Yukarıda nakledilen ve benzer nitelikteki başka ayetler bir
           şeyi yoktan var edenin, var iken yok olan bir şeyi tekrar var
           etmesinin daha kolay olduğunu, zor bir şeyi yaratanın kolay
           bir şeyi daha kolay yaratacağını, bir şeyi zıddına çevirebile-
           nin, onu benzerine daha kolay çevirebileceğini belirtmekte-
           dir. Hadisi şeriflerde de bu konu ele alınmış, ilk diriltilecek
           olanın Hz. Peygamber olacağı haber verilmiştir (Buhârî, Tef-
           sîr, (Zümer) 3).

           Haşir ve Mahşer

           Yüce Allah’ın dirilişten sonra insanları hesaba çekmek üzere
           bir araya toplamasıdır. İnsanların toplandıkları yere “Mahşer”
           veya “Arasat” denir. İnsanlar haşir günü hesaptan yüz akıyla
           çıkmayı düşündükleri ve kendi dertleriyle ilgilendikleri için
           yakınlarıyla bile ilgilenmezler. “İşte o gün kişi kardeşinden, an-
           nesinden, babasından, eşinden ve çocuklarından kaçar.” (Abe-
           se, 80/34-36). Fakat bu kaçış insanın kurtuluşu olmayacaktır.
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142