Page 137 - islam
P. 137
112 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
ile değiştiririz ki, acıyı duysunlar…” (Nisâ, 4/56). Bunun ya-
nında hesap sırasında insanın dil, el ve ayaklarının şahitlik
yapacağını (Nûr, 24/24-25; Ayrıca bk. Yâsîn, 36/65) bildiren
ayetler, yeniden dirilişin ruh-beden birlikteliği ile olacağına
işaret etmektedir. Yâsîn suresinde yeniden diriliş olayı bü-
tün açıklığıyla şu şekilde ifade edilmektedir: “İnsan kendisini
bir nutfeden (spermden) yarattığımızı görmez mi? Oysa bak,
şimdi o, açıktan açığa bize karşı duran biri olmuştur. Kendi ya-
ratılışını unutup bize örnek getirmeye kalkışıyor. ‘Şu çürümüş
kemiklere kim can verecekmiş?’ diyor. De ki: ‘Onları ilk başta
yaratmış olan diriltecek.’ O yaratmanın her türlüsünü bilir.
Yemyeşil ağaçtan sizin için ateş çıkaran odur, işte ondan yakıp
durmaktasınız. Gökleri ve yeri yaratan Allah onların benzerini
yaratmaya kadir değil mi? Elbette öyledir. O eşsiz yaratıcıdır,
her şeyi bilir. Bir şeyi istediğinde onun buyruğu ol demekten
ibarettir, o da hemen oluverir.” (Yâsîn, 36/77-82).
Yukarıda nakledilen ve benzer nitelikteki başka ayetler bir
şeyi yoktan var edenin, var iken yok olan bir şeyi tekrar var
etmesinin daha kolay olduğunu, zor bir şeyi yaratanın kolay
bir şeyi daha kolay yaratacağını, bir şeyi zıddına çevirebile-
nin, onu benzerine daha kolay çevirebileceğini belirtmekte-
dir. Hadisi şeriflerde de bu konu ele alınmış, ilk diriltilecek
olanın Hz. Peygamber olacağı haber verilmiştir (Buhârî, Tef-
sîr, (Zümer) 3).
Haşir ve Mahşer
Yüce Allah’ın dirilişten sonra insanları hesaba çekmek üzere
bir araya toplamasıdır. İnsanların toplandıkları yere “Mahşer”
veya “Arasat” denir. İnsanlar haşir günü hesaptan yüz akıyla
çıkmayı düşündükleri ve kendi dertleriyle ilgilendikleri için
yakınlarıyla bile ilgilenmezler. “İşte o gün kişi kardeşinden, an-
nesinden, babasından, eşinden ve çocuklarından kaçar.” (Abe-
se, 80/34-36). Fakat bu kaçış insanın kurtuluşu olmayacaktır.