Page 135 - islam
P. 135
110 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Kıyamet
Sözlükte ayaklanmak, kalkmak anlamlarına gelen kıyamet,
İsrafil’in sûra ilk üflemesiyle, kâinatın düzeninin bozulma-
sı, her şeyin altüst edilerek yok olması, İsrafil’in sûra ikinci
defa üflemesiyle ölenlerin yeniden yaratılıp diriltilerek aya-
ğa kalkması ve mahşere gidene kadar geçirdikleri süre ve bu
arada olan olayların bütününe denir. Bir anlamda kâinattaki
düzeni kuran Allah’ın yeni bir düzen kurmak için bozmasıdır.
Kıyamet günü Kur’an-ı Kerim’de; saat, vakıa (kesin olarak
meydana gelecek olan), et’tâmmetü’l-kübra (en büyük felaket
ve bela), hâkka (gerçek olan), gâşiye (şiddetiyle halkı birden-
bire saran), kâria (kapıyı çalacak gerçek) gibi isimlerle anıl-
maktadır.
Kıyamet konusunda Kur’an-ı Kerim’de “el-Kıyame” adında
müstakil bir sure vardır. Bu surede Cenâb-ı Allah: “İnsan ‘Kı-
yamet günü ne zamanmış?’ diye sorar. İşte göz kamaştığı, ayın
karanlığa gömüldüğü, güneşle ay bir araya getirildiği zaman!
Ogün insan ‘Kaçacak yer neresidir?’ diyecektir. Hayır, Hayır!
(Kaçıp) sığınacak yer yoktur. O gün varıp durulacak yer, sadece
Rabbinin huzurudur.” (Kıyâme, 75/6-12).
Kıyametin ne zaman kopacağını Allah’tan başka kimse bile-
mez. “Sana kıyametin ne zaman gelip çatacağını soruyorlar.
De ki: Onun ilmi ancak Rabbimin katındadır. Onun vaktini O’n-
dan başkası açıklayamaz…” (A’râf, 7/187). Cibril hadisi olarak
bilinen hadisi şerifte beyan edildiğine göre Cebrail insan şek-
linde gelerek Peygamber’imize (sav) “iman”, “İslam”, “ihsan”
hakkında sorular sorduktan sonra kıyametin ne zaman ko-
pacağını sorar. Bu soruya Peygamber’imiz (sav): “Bu konuda
kendisine soru sorulanın soran kadar bilgisi yoktur.” (Buhârî,
Îmân, 37) cevabını verir.
Kıyametin ne zaman kopacağını bilmek mümkün olmadığına
göre bir Müslüman için önemli olan, onun kopmasıyla başla-