Page 110 - islam
P. 110
Allah Katındaki Din: İSLAM 85
ler için geçerli olan sadık rüyadan da söz edilmektedir. Allah
ile insan arasında kişinin sahip olduğu haberleşme araçları
arasında en zayıf olanı belki de rüyadır. Özü itibarıyla rüya ile
amel olmadığı gibi, peygamberlerin gördüğü rüyalar dışında
(rüyâyı sâdıka) birinin gördüğü rüya başkaları için bir kıymet
hükmünde değildir.
Kur’an-ı Kerim vahiy şekillerini şöyle haber vermektedir:
“Herhangi bir beşer ile Allah’ın konuşması ancak vahiy ile ya-
hut perde arkasından ya da bir elçi gönderip, izni ile dilediğini
vahiy etmesi şeklinde olabilir…” (Şûrâ, 42/51).
Vahiy getiren melek olarak Kur’an-ı Kerim’de Cebrail ve Rû-
hu’l-Kudüs kelimeleri eş anlamlı olarak geçmektedir. Bazı
rivayetlerde Hz. Muhammed’e ilk vahyi getiren meleğe
Nâmûs-ı Ekber (kendisine ilahî sırlar verilen melek) adı ve-
rilmiştir. Gerek Kur’an-ı Kerim gerekse diğer rivayetlerden
anlaşıldığına göre hem Hz. Muhammed’e hem de diğer pey-
gamberlere vahiy getiren melek, Rûhu’l-Kudüs, Rûhu’l-Emîn
veya Nâmûs-ı Ekber gibi çeşitli isimlerle anılan Cebrail’dir.
Peygamberlerden başka hiç kimseye melek yoluyla vahiy gel-
miş olamaz.
Yukarıda işaret edilen vahyin ilk iki şekli olan selim hisler
ve akıl daha aşağı derecede olup hem peygamberlere hem
de peygamber olmayan kişilere olabilir. Üçüncü şekli olan
doğru haber ise, Allah’ın yalnız peygamberlerine gönderdiği
vahiydir. Vahyin bu şekli çok özeldir. Allah bununla insanla-
ra bildirmek istediği en mühim ilahî tebliğleri iletir. Kur’an-ı
Kerim, insanlığın dünya ve ahiret mutluluğu için gönderilen
yüce bir kitap olması sebebiyle, vahyin bu en yüksek şekli ile
gönderilmiştir.
Ayet
Ayet; alamet, nişan, ibret, mucize, delil gibi anlamlara gel-
mektedir. Ayet kelimesinin çoğulu âyât’tır. Ayetler başlangıcı