Page 115 - islam
P. 115

90  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           yanlıştır. Adından da anlaşılacağı gibi Kur’an-ı Kerim, baştan
           itibaren bir kitap niteliği taşımıştır. Son ayet nazil oluncaya
           kadar bir kitap hâline getirilememiş fakat başlangıçtan itiba-
           ren gelen vahiyler bir tertip dâhilinde gönderilmiş ve korun-
           muştur. Nitekim vahyedilen her ayet ve her surenin Kur’an-ı
           Kerim’de belirlenmiş kesin bir yeri olmuş ve sonradan onun
           toplanması esnasında bu husus göz önüne alınmıştır.

           Bugün okuduğumuz şekliyle bütün surelerin Hz. Peygamber’in
           sağlığında  bizzat  kendisi  tarafından  aynen  tertip  ve  tanzim
           edildiği hususunda bütün kaynaklar ittifak hâlindedir. Zaten
           Kur’an-ı Kerim, Hz. Peygamber’in sağlığında tamam olarak ve
           belirli  bir  sıra  dâhilinde  birçok  kimsenin  hafızasında  vardı.
           Fakat o zamanda Kur’an-ı Kerim’in henüz tam olarak yazılı ve
           tertip edilmiş bir nüshası mevcut değildi. Hz. Peygamber’in
           her yıl Ramazan ayında Cebrail ile birlikte geleneksel hâle ge-
           tirdiği okumaları bir bakıma kitap hâline gelmiş bir Kur’an-ı
           Kerim okunmasından ibaretti. Dolayısıyla Kur’an-ı Kerim Pey-
           gamber’imiz (sav) hayatta iken bir anlamda gerek sureleri ge-
           rekse ayetleri itibarıyla bugünkü şekliyle tertipli ve sıralı idi.
           Hz. Peygamber’in sağlığında, yüzlerce hafızın Kur’an-ı Kerim’i
           günümüzdeki tertip üzere ezberlemiş olmaları da onun baş-
           tan itibaren belli bir disiplin içerisinde toplandığını göster-
           mektedir. Sadece onun zamanında sureler ve ayetler bugünkü
           hâliyle yazılı bir metin hâline getirilememişti.
           Hz. Peygamber’in vefatından sonra yer yer dinden dönme ha-
           reketleri başlamış, bazı yalancı peygamberler türemiş, Hali-
           fe Hz. Ebu Bekir ortaya çıkan kargaşa durumunu düzeltmek
           için onların üzerine asker göndermiştir. Bu olaylardan birisi
           Yemame’de olmuş ve yapılan savaşta çok sayıda Kur’an-ı Ke-
           rim hafızı şehit olmuştur. Bu durumdan etkilenen Hz. Ömer,
           başka savaşlarda daha başka hafızların da şehit olabileceğini
           düşünerek, henüz bir kitap hâline getirilmeyen Kur’an-ı Ke-
           rim için bu durumun tehlike oluşturabileceğini Halife Hz. Ebu
           Bekir’e anlatmıştır.
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120