Page 106 - islam
P. 106

Allah Katındaki Din: İSLAM  81


           Allah’ın vahyi olan Kur’an-ı Kerim’dir. Bu sayede ben kıyamet
           gününde ümmetimin diğer peygamberlerin ümmetinden fazla
           olacağını umuyorum.”  buyurmuştur (Buhârî, İ’tisâm, 1).

           Kur’an-ı Kerim, insanların hiçbir zaman benzerini meydana
           getiremeyeceği ilahî kitaptır. “Kulumuza indirdiğimiz kitaptan
           dolayı bir şüphe içinde iseniz onun benzeri bir sure de siz geti-
           rin. Eğer iddianızda samimi iseniz, Allah’tan başka taptıkları-

           nızı da yardıma çağırın.” (Bakara, 2/23). Bu meydan okumada
           cinler de işin içine katılarak kapsam daha da genişletilmiştir:
           “De ki: Yemin ederim, bu Kur’an’ın benzerini ortaya koymak
           için, insanlar ve cinler bir araya gelip birbirine destek olsa dahi
           onun benzerini ortaya koyamazlar.” (İsrâ, 17/88). “Bunu ya-
           pamazsınız -ki asla yapamayacaksınız- yakıtı insanlarla taşlar
           olan ateşten sakının; o, inkârcılar için hazırlanmıştır.” (Bakara,
           2/24).

           Bu ve benzeri ayetler, Kur’an-ı Kerim’in nazil olduğu zaman-
           dan itibaren insanlığın hiçbir zaman benzerini meydana geti-
           remeyeceği iddiasıyla bir meydan okumadır. Nitekim tarihin
           hiçbir döneminde onun benzeri bir kitap yazma gayretine gir-
           me cesareti gösteren olmamıştır. Çok uzun cümlelerle ifade
           edilebilecek olan son derece güçlü fikirler Kur’an-ı Kerim’de
           çok az kelime ile ifade edilmiştir. Ayrıca o, hece dizisi bakı-
           mından nesirden daha disiplinli, şiire nispetle daha serbest,
           ifade tarzı bakımından yer yer ayetler birbirinden farklıdır.
           Fakat sure sonundaki fasılalarla genel ahengin bozulmaması
           için ayet sonundaki ses uyumu bakımından dikkat çekmek-
           tedir.

           Yapılan incelemelerde surelerde bir giriş, bir gelişme ve bir
           de sonuçtan oluşan belirli ve sınırlı, gerçek bir planın olduğu,
           girişte söz konusu edilen konuların, sonuç bölümünde eksik-
           siz olarak cevabını bulduğu dikkati çekmektedir. Görünüşte
           surelerin karışık bir durum arz etmesi ve bu karışıklığın da
           nüzul ve mantık kurallarınca izahının yapılamaması, Kur’an-ı
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111