Page 257 - Hz_Nuh
P. 257
256 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca Tevrat esas alınarak geçmişte
indirildiği bilinen bir kutsal metinde yer alan bilgiyi o gün-
kü takvim ve filolojik verileri esas alarak yorumlama imkânı
olabilir. Nitekim bu ilkeler esasa alınmadığında, mevcut veri-
lerin geçmişteki karşılığı tam olarak bilinemediği için anlam
kaymasından kaynaklanan yanlışların olması kaçınılmazdır.
Hâlbuki Kur’an-ı Kerim geçmişte verilen bir bilgiyi güncelle-
miş ve teyit etmiştir. Onun indiği tarihten bu yana Hz. Nuh’un
yaşını farklı şekilde değerlendirecek herhangi bir etken de
görünmemektedir. Ayrıca gerek hadisi şeriflerde gerekse
o günün aktüel veri tabanında Hz. Nuh insanların en yaşlısı
olarak kabul edilmiş ve bütün değerlendirmeler bunun üze-
rinden yapılmıştır. Dolayısıyla Hz. Nuh’un yaşı ile ilgili dokuz
yüz elli dışındaki bilgiler üzerinde değerlendirme imkânı bu-
lunmakla birlikte, günümüz yaşam şatlarındaki uyumsuzluğu
esas alarak onu düzeltmeye kalkmak doğru olmayacaktır.
Ezraki, İbn İshak’tan naklettiği bir rivayete dayanarak Hz.
Nuh’un Tufan’dan önce Kâbe’yi tavaf ettiğini ve ona saygı
gösterdiğini belirtmektedir. Tufan’dan sonra dünyadaki diğer
yapılar gibi Kâbe’nin de bundan nasibini aldığını, burasının
kırmızı topraktan oluşan bir tümsek hâline geldiğini, fakat
insanlar tarafından yine de kutsal olarak bilinmeye devam
857
ettiğini söylemektedir. Bu bilgi, Tufan’dan sonra o yörede
insanların hayatta kalması hâlinde ki, bu durumda Tufan’ının
bütün dünyayı etkilemediği sonucu ortaya çıkar veya Hz. Nuh
ile birlikte gemiden inenlerin o yörede yaşamaları hâlinde
makul olabilir.
Hz. Nuh’un ne zaman, nerede, hatta kaç yaşında öldüğü, kab-
rinin nerede olduğu tartışmalıdır. Rivayete göre ölümünden
önce, Hz. Nuh çocuklarını yanına çağırmış ve onlara ibadete
devam etmelerini, şirkten kaçınmalarını, büyüklükten uzak
durmalarını ve Allah’ın rahmetinden ümitlerini kesmemele-
857 Ezraki, s. 59.