Page 244 - Hz_Nuh
P. 244
Hz. NUH 243
818
orucunu tutmuştur. Onlar burada tarım ile uğraşmış buğ-
day, üzüm gibi tarım ürünleri yetiştirmiştir. Fakat sonradan
yörede çıkan bir veba salgını dolayısıyla Hz. Nuh’un kendi ço-
cuklarının dışında kalan bölge sakinlerinin tamamı hayatını
819
kaybetmiştir.
Mehmed Vehbi ise, Hud suresi 48. ayetteki “bereket” ifadesini
neslin çoğalması olarak kabul etmiş, Tufan’dan sonra yaşa-
yan insanların tamamının Hz. Nuh’un neslinden geldiğini ve
onun da ikinci Âdem olarak “ebü’l-beşer/insanların babası”
olduğunu söylemiştir. Ona göre ayette geçen “ümmet” ifade-
si, gemide bulunan kimselerin zürriyetlerinin sonradan farklı
olmasındandır. Zira Hz. Nuh’un neslinden gelen insanlar dün-
ya yüzünde pek çok ümmet ve kabilelere ayrılmıştır. 820
M. Asım Köksal, Saffat suresi 77. ayeti kerimesinde açıklanan
“Ve yalnız onun soyunu kalıcı kıldık.” ayetiyle ilgili değerlen-
dirmeleri esas alarak, yeryüzündeki bütün insanların Hz.
Nuh’un Sam, Ham ve Yafes adındaki üç oğlunun soyundan
821
geldiğini belirtmiş, bunlarla ilgili detaylı bilgiler vermiştir.
Bu ayeti kerimenin tefsirinde: “Cenab-ı Hak Nuh’un soyunu
devam ettirdi, diğerlerini helak etti. Bundan dolayı Hz. Nuh’un
soyu günümüze kadar devam etmiş, diğerlerinin soyu ise helak
822
olmuştur.” denilmiştir. İbn Kesir de İbn Abbas’tan naklettiği
bir rivayette, “Hz. Nuh’un zürriyetinden başka hiç kimse kal-
madı” dedikten sonra, bu bilgiyi, “Bütün insanlar Nuh’un zür-
riyetindendir.” “Bunlar (Nuh’un soyu) Ham, Sam ve Yafes’tir.”
şeklindeki rivayetlerle desteklemiş ve yeryüzündeki toplum-
823
ları bu üçü arasında taksim etmiştir.
818 İbn Kuteybe, s. 23-24.
819 Bk. İbn Kesir, Tefsir, s. 8/3933, 3935, 3939; Köksal, Peygamberler Tarihi, s.
1/100-101.
820 Mehmed Vehbi, s. 6/2354.
821 Bk. Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/107-113.
822 Maturidî, Te’vilat, s. 12/183; Vanî, s. 81.
823 İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6805, 6806.