Page 241 - Hz_Nuh
P. 241
240 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
sinde yaşamıştır. Başka bir ifadeyle Kur’an-ı Kerim, Hz. Mu-
hammed’in (sav) yaşadığı ve peygamber olarak gönderildiği
coğrafyaya yakınlığı sebebiyle sadece Orta Doğu bölgesinde
yaşayan peygamberlerden örnekler vermiştir. Yine aynı kay-
naktan öğrendiğimize göre onlar belli bir kavme gönderil-
miştir. Hatta aynı yörede aynı zaman diliminde bazen birden
fazla peygamber gönderildiği görülmüştür. Bunun en somut
örneği, Hz. İbrahim ile yol arkadaşlığı yapan yeğeni Hz. Lut,
oğulları Hz. İsmail, Hz. İshak ve onun soyundan gelenler, Hz.
Musa ve ağabeyi Hz. Harun, Hz. Davud ve oğlu Hz. Süley-
man, Hz. Zekeriya ve oğlu Yahya ile yeğeni Hz. İsa hep aynı
zamanlarda aynı coğrafyada hatta aynı kavme peygamberlik
yapmıştır. Dolayısıyla onlar din olarak her ne kadar evrensel
ve kısaca tevhid denilen tek Allah inancına dayanan İslam’ı,
muhatap oldukları toplumlara tebliğ etmiş olsalar bile, pey-
gamberlik görev ve sorumlulukları hep yaşadıkları zaman ve
coğrafya ile sınırlı kalmıştır. Bunlardan çok daha önceki asır-
larda yaşadığı kabul edilen Hz. Nuh’un da benzeri bir şekilde
evrensel bir dinin tebliğcisi, fakat belli bir kavimle sınırlı bir
sorumluluğa sahip peygamber olması kuvvetle muhtemeldir.
Bu konu üzerinde araştıranlar, Kur’an-ı Kerim’deki bilgileri
esas alarak, Peygamberimiz Hz. Muhammed’den önceki pey-
gamberlerin gerek nebi gerekse resûl olanlarının getirdikle-
ri mesaj, nitelik itibariyle evrensel de olsa, peygamberlerin
görev ve sorumluluklarının belli bir toplum ve bölge ile sı-
812
nırlı olduğu konusunda birleşmektedir. Bunlar, Hz. Nuh’un
peygamberliğinin genel olmadığı gerekçesiyle, yaptığı duanın
da kendi kavmi dışındakileri kapsamadığını, bu sebeple sular
dağların tepelerinden aşsa da, Tufan olayının bölgesel olduğu
üzerinde durmakta ve yer kürenin tamamının Tufan olayına
813
sahne olmadığı şeklinde yorumlamaktadır.
812 Bilgiz, s. 44.
813 Yazır, s. 8/5368.