Page 241 - Hz_Nuh
P. 241

240  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           sinde yaşamıştır. Başka bir ifadeyle Kur’an-ı Kerim, Hz. Mu-
           hammed’in (sav) yaşadığı ve peygamber olarak gönderildiği
           coğrafyaya yakınlığı sebebiyle sadece Orta Doğu bölgesinde
           yaşayan peygamberlerden örnekler vermiştir. Yine aynı kay-
           naktan  öğrendiğimize  göre  onlar  belli  bir  kavme  gönderil-
           miştir. Hatta aynı yörede aynı zaman diliminde bazen birden
           fazla peygamber gönderildiği görülmüştür. Bunun en somut
           örneği, Hz. İbrahim ile yol arkadaşlığı yapan yeğeni Hz. Lut,
           oğulları Hz. İsmail, Hz. İshak ve onun soyundan gelenler, Hz.
           Musa  ve  ağabeyi  Hz.  Harun,  Hz.  Davud  ve  oğlu  Hz.  Süley-
           man, Hz. Zekeriya ve oğlu Yahya ile yeğeni Hz. İsa hep aynı
           zamanlarda aynı coğrafyada hatta aynı kavme peygamberlik
           yapmıştır. Dolayısıyla onlar din olarak her ne kadar evrensel
           ve kısaca tevhid denilen tek Allah inancına dayanan İslam’ı,
           muhatap oldukları toplumlara tebliğ etmiş olsalar bile, pey-
           gamberlik görev ve sorumlulukları hep yaşadıkları zaman ve
           coğrafya ile sınırlı kalmıştır. Bunlardan çok daha önceki asır-
           larda yaşadığı kabul edilen Hz. Nuh’un da benzeri bir şekilde
           evrensel bir dinin tebliğcisi, fakat belli bir kavimle sınırlı bir
           sorumluluğa sahip peygamber olması kuvvetle muhtemeldir.

           Bu konu üzerinde araştıranlar, Kur’an-ı Kerim’deki bilgileri
           esas alarak, Peygamberimiz Hz. Muhammed’den önceki pey-
           gamberlerin gerek nebi gerekse resûl olanlarının getirdikle-
           ri mesaj, nitelik itibariyle evrensel de olsa, peygamberlerin
           görev ve sorumluluklarının belli bir toplum ve bölge ile sı-
                                                812
           nırlı olduğu konusunda birleşmektedir.  Bunlar, Hz. Nuh’un
           peygamberliğinin genel olmadığı gerekçesiyle, yaptığı duanın
           da kendi kavmi dışındakileri kapsamadığını, bu sebeple sular
           dağların tepelerinden aşsa da, Tufan olayının bölgesel olduğu
           üzerinde durmakta ve yer kürenin tamamının Tufan olayına
                                                   813
           sahne olmadığı şeklinde yorumlamaktadır.
           812   Bilgiz, s. 44.
           813   Yazır, s. 8/5368.
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246