Page 247 - Hz_Nuh
P. 247
246 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Hz. Nuh’un yanında gemide taşınanlardan ve onların neslin-
831
den söz edilmektedir. Bu kişiler ister Hz. Nuh’un yakınları,
isterse onun tevhid mücadelesinde davetini kabul ettikleri
için gemiye bindirilenler olsun, Tufan felaketinden hep birlik-
te kurtulmuştur. Bunların kaç kişi olduklarının bir önemi de
yoktur. Sünnetullah gereği, Hz. Nuh’un çocukları gibi, bunla-
rın soyundan da gelenler olmuştur. Buna karşılık, gerek Ehl-i
kitap kaynaklı, gerekse onlardan beslenen İslam kültürünün
temel kaynakları tefsir ve tarih kitaplarında, insan neslinin
Hz. Nuh’un oğulları Sam, Ham ve Yafes’ten türedikleri nakle-
dilmektedir. Oysa bu bilgiler, yukarıda meallerini arz ettiğimiz
Hud, 11/48. ve İsra 17/3. ayetleriyle uyum sağlamamaktadır.
Benzer şekilde İbn Kesir, İsra, 17/3. ayeti kerimesinin tefsi-
rini yaparken “Bununla beraber gemide taşıyıp da kurtardık-
832
larımızın soyundan gelenler…” şeklinde gemidekilerle ilgili
genel bir ifade kullanmaktadır. Bu çerçevede Nuh Tufanı eğer
evrensel değilse veya gemide Hz. Nuh’un yanında çocukların-
dan başka insanlar bulunuyorsa, Tufan’dan sonra insanlığın
her halükarda sadece Hz. Nuh’un üç oğlundan türemedikleri
kanaati ortaya çıkacaktır.
“Ey Nuh! Sana ve seninle beraber olan ümmetlere bizden selam
ve bereketlerle (gemiden) in! Kendilerini (dünyada) faydalan-
dıracağımız, sonra da bizden kendilerine elem verici bir azabın
dokunacağı ümmetler de olacaktır.” Bu ayeti kerimede “üm-
833
met” kelimesi çoğulu ifade etmesi bakımından Hz. Nuh ailesi-
nin dışında kalanları da kapsamaktadır.
Tufan’dan sonra insanlığın Hz. Nuh’un üç çocuğundan türedi-
ği ve Hz. Nuh’un ikinci Âdem olduğu yönündeki iddialar, İsla-
mi kaynaklarda genel bir kanaate dönüşmüş vaziyettedir. Yu-
karıda geniş bir şekilde izah etmeye çalıştığımız gibi, Kur’an-ı
831 El-Hadidî, s. 146.
832 İbn Kesir, Tefsir, s. 9/4693-4694.
833 Hud, 11/48.