Page 23 - Hz_Nuh
P. 23
22 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Hamdi Yazır, fıtrat ile din arasındaki yakın ilişkiye dikkat çek-
miş, “Dinsizlik fıtrata muhalif bir dalal olduğu gibi Allah’tan
başkasına tapmak da öyledir.” diyerek Allah’tan başkasına ta-
pınmayı dinsizlik şeklinde nitelemiş ve fıtrata aykırı olarak
değerlendirmiş, fıtrat dininin Allah’ın dini olan İslam olduğu-
nu söylemiştir. 12
Fıtrat kavramını inanç olarak değerlendiren İslam âlimleri üç
noktada fikir yürütmüşlerdir:
a- Fıtrat İslam anlamına gelmektedir. Buna göre insanların
tabii, aslî ve fıtrî dini İslam’dır. Daha sonra çevre faktör-
lerinin tesiriyle insanlar farklı dinî inanışlara yönelmiş-
tir.
b- Fıtrat, Yüce Allah’ın ilk yaratılışta her insan için belirle-
diği, değişmesi mümkün olmayan farklı inanç ve bunun
sonucu olan nihaî mutluluk veya bedbahtlıktır. Buna
göre insan, başlangıçta Yüce Allah onu hangi fıtrat üzere
yarattı ise sonunda o hale dönecektir. 13
c- Fıtrattan maksat, Yüce Allah’ın Hz. Âdem’in neslinden,
dünyaya gelmeden önce iman ettiğine dair aldığı ikrar
ve misaktır. 14
Hepsi birbirinden farklı sonuçlara götüren bu değerlendir-
meler arasında en makul olanı, fıtratın ilk yaratılış sırasında
Allah’ın insan tabiatına bahşettiği, yaratıcısını tanıma eğilimi
şeklindeki görüş olsa gerektir.
Bu anlatılanlardan fıtrat kavramı manevi, dini alanla doğru-
dan ilişkilendirilse ve onunla sınırlı gibi algılansa bile, insa-
nın yaratılış anındaki fiziki özelliklerini de içermektedir. Ni-
tekim Peygamberimiz Hz. Muhammed bir hadisi şeriflerinde
12 Yazır, s. 6/3823.
13 Bk. Araf, 7/29.
14 Bk. Araf, 7/172.