Page 20 - Hz_Nuh
P. 20

Fıtrat







             Fıtrat kelimesi sözlükte yaratılış, tabiat, mizaç gibi anlamlara
                        2
             gelmektedir.  Fıtrat, belli yetenek ve yatkınlığa sahip oluş an-
             lamlarınada da kullanılmaktadır.
             Fıtrat, ilk yaratmak demek olan “fatara” kelimesinden mas-
             tar olarak yaratılışın ilk şeklini ifade etmektedir. Burada esas
                                                     3
             olan  ise  insan  değil  bütünüyle  insanlıktır.   İlk  yaratılış,  bir
             bakıma mutlak yokluğun yarılarak içinden varlığın çıkması
             şeklinde algılandığından, fıtrat kelimesiyle ifade edilmekte-
             dir. Buna göre fıtrat, ilk yaratılış anında varlık türlerinin ilk
             yapısını, karakterini ve henüz dış tesirlerden etkilenmemiş
                                             4
             olan ilk durumunu belirtmektedir.  Cenab-ı Allah “Fatır” is-
             miyle fıtratı ilk yaratan varlık olarak isimlendirilmekte ve bu
             isimle Kur’an-ı Kerim’de müstakil bir sure yer almaktadır.

             Fıtrat, Hanif kelimesiyle birlikte Kur’an-ı Kerim’de Rum sure-
             si 30/30. ayeti kerimede şöyle geçmektedir:
             “(Resûlüm!) Sen yüzünü hanif olarak dine, Allah insanları han-
             gi fıtrat üzere yaratmış ise ona çevir. Allah’ın yaratışında değiş-

             me yoktur. İşte dosdoğru din budur. İnsanların çoğu bilmezler.”
             Burada fıtrat, dışarıdan müdahale edilemez ve değiştirilemez
             bir olgu olarak nitelenmekte, insanın fiziki yapısını da ilgilen-


             2   Ferit Develioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara 1992, s. 317.
             3   Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul, 1971, s. 6/3821-3822.
             4   Hayati Hökelekli, “Fıtrat”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1996, s. 13/47.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25