Page 22 - Hz_Nuh
P. 22

Hz. NUH  21



             Fıtrat,  Yüce  Allah’ın  insana  bahşettiği,  yaratıcısını  tanıma
                                                  9
             eğilimi,  hakkı  benimseme  yatkınlığıdır.   İnsan,  henüz  fiziki
             olarak yaratılıp sorumluluk üstlenmeden önce ruh aşamasın-
             dayken, kendisine inanma duygusu verilmiş, kime, niçin, na-
             sıl inanacağı öğretilmiştir. İnsanlar tarihin ilk dönemlerinden
             itibaren hep bu duyguyu yaşamış ve günümüze kadar bunu
             tatmin etmeye çalışmıştır. Şu ayeti kerime bu hususu çok açık
             bir şekilde ifade etmektedir:
             “Kıyamet gününde, biz bundan habersizdik demeyesiniz diye,
             Rabin Âdemoğullarından, onların bellerinden zürriyetlerini çı-
             kardı, onları kendilerine şahit tuttu ve dedi ki: Ben sizin Rabbi-
             niz değil miyim? (Onlar da) Evet (buna) şahit olduk, dediler.” 10

             Türk-İslam  kültüründe  “elest  bezmi”  olarak  tanımlanan  bu
             aşama, fıtrat ile ilişkilendirilmekte, insanın Rabbini tanıyacak
             bir sorumlulukla yaratıldığı kabul edilmektedir. Yukarıda işa-
             ret ettiğimiz hadisi şerifinde Peygamberimiz Hz. Muhammed,
             yaratılıştan  gelen  manevi  duyguların  ebeveynin  müdahale-
             siyle değişebileceğini hatırlatırken, fıtratın yaratılış anındaki
             konumuna ve müdahale edilemez bir manevi olgu olduğuna
             dikkat çekmiştir.

             İnsan yaratılış anında tabiat ve mizaç bakımından temiz ve
             sağlıklıdır. Bu durum, masumiyet karinesi olarak reşit olun-
             caya  kadar  devam  etmektedir.  Ancak  reşit  olduktan  sonra
             akıl,  nefis,  çevre  gibi  iç  ve  dış  faktörler  devreye  girmekte-
             dir. Böylece yaratılıştan gelen masum fakat doldurulamamış
             duygular şekillenmeye başlamaktadır. Fıtrat çeşitli olumsuz
             etkilere maruz kalmadığı sürece yaratanını tanıma ve iyiliğe
             yönelme eğilimindedir. Bütün insanlar yaratılış anında sahip
                                             11
             oldukları fıtrat bakımından aynıdır.

             9   Mustafa Sinanoğlu, “İslam”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2001. s. 23/1.
             10   Araf, 7/172.
             11   Hadislerle İslam, s. 1/360.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27