Page 21 - Hz_Nuh
P. 21

20  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           dirmekle birlikte, onun ruhi yönünü muhatap alacak şekilde
           Cenab-ı Allah’ın yarattığı varlığa kendisini tanıtması ve kul-
           luk yapma duygusu olarak açıklanmaktadır. Hamdi Yazır, fıt-
           rat kelimesiyle ilişkili olarak “Allah’ın fıtratı” ifadesiyle dinin
           kast edildiğini, onu “Allah’ın dini” şeklinde anlamlandırmanın
           doğru olacağını söylemektedir. Ona göre insan gerçekte bu
           dini kabul edecek şekilde yaratılmıştır. Bununla birlikte onun
           başka dinî inanışlarla karşı karşıya kalması da mümkündür. 5
           Maturidî,  anne  sütü  ile  bebek  arasındaki  ilişkiyi  örnek  ve-
           rerek, Cenab-ı Allah’ın her çocuk yaratılırken ona, Rabbinin
           birliği ve rububiyetini (tanrılığını) bilecek bir bilginin yerleş-
           tirdiğini söylemektedir. Hatta o, Peygamber’imiz Hz. Muham-
           med’in: “Her doğan fıtrat üzere doğar, sonra anne-babası onu
                                                             6
           Yahudileştirir  veya  Hıristiyanlaştırır,  Mecusîleştirir…”   mea-
           lindeki hadisini bu şekilde izah etmektedir. Maturidî, doğan
           çocukların  fıtratın  gereği  akıllarıyla  baş  başa  bırakılmaları
           halinde Yüce Allah’ın varlığına, birliğine iman edecek şekilde
           yaratıldığını, fakat ebeveynlerinin onları başka yönlere çevir-
           diğini belirtmektedir. 7

           Bilindiği gibi insan, beden ve ruh gibi iki temel unsurdan mey-
           dana gelmiştir. Onu diğer varlıklardan ayıran temel özellik de
           budur. Bu özelliği dolayısıyla diğer varlıklardan farklı olarak
           insan, dinin muhatabı ve dini emirlerle yükümlü olmuştur.
           İslam kültüründe; insanın yaratıcısını bilip tanıması ve ona
                                                 8
           kulluk etmek için yaratılması anlamında  “fıtratullah” kavra-
           mı ruhi ve bedeni yapıyı birlikte ifade için kullanılmıştır.




           5    Yazı, s. 6/3822.
           6    Buhari, “Cenâiz”, 92; Müslim “Kader”, 22-25.
           7   Ebu Mansur Muhammed b. Muhammed el- Maturidî, Te’vilatü’-l Kur’an Ter-
              cümesi, çev. Heyet, s. 11/217-218.
           8   Ömer Faruk Harman, “Vahiy Geleneği İçinde İslam”, TDV İslam Ansiklopedi-
              si, İstanbul, 2001, s. 23//3.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26