Page 132 - Hz_Nuh
P. 132

Hz. NUH  131



             zaman bu ibadete daha fazla özen gösterdiği belirtilmekte-
             dir. Ur şehrinde yapılan kazılarda, kurban için tuğladan bir
             mezbah (kurban kesme yeri) yaptığı, buralarda içinde pişmiş
             et, hurma, ekmek ve çeşitli yiyecekler bulunan yemek ve su
             kaplarının bulunduğu ileri sürülmektedir. 419
             Hz. Nuh diğer peygamberler gibi Allah’ın ayetleri okunduğun-
             da ağlayarak secdelere kapanmış, bundan dolayı, seçilmişler
                          420
             arasına girmiş  ve Cenab-ı Allah ona “selam” ifadesiyle sev-
             gisini ifade etmiştir. 421
             Kuzgun, Peygamber’imizin (sav) “Hz. Nuh, Ramazan ve Kur-
             ban  Bayramı  hariç  bütün  yılı  oruç  tutarak  geçirirdi.”  hadisi
             şerifini esas alarak Hz. Nuh’un Ramazan ve Kurban Bayram-
             ları dışında bütün yılı oruçlu geçirdiğini bildirmektedir. O, İs-
             lam’daki oruç ibadeti emrinin Hz. Nuh veya onun Tufan son-
             rası uygulamalarıyla ilişkilendirmekte, hatta İslam’daki oruç
             ibadetini, Hz. İbrahim’den ziyade Hz. Nuh’un dinindeki oruca
             bağlamaktadır. 422

             419   Kuzgun, s. 93, 185.
             420   Meryem, 19/58-59.
             421   Saffat, 37/79.
             422   Kuzgun, s. 172, 197. Bilinen şekli ile Ramazan ve Kurban Bayramları Pey-
                gamber’imizin (sav) Medine’ye hicretinden sonra uygulanmaya başlamıştır.
                Hz. Muhammed Medine sakinlerinin yılda iki bayram kutladıklarını görünce
                “Allah sizin için o iki günü daha hayırlı iki günle, Ramazan ve Kurban bayra-
                mıyla değiştirmiştir.” buyurarak Müslümanlara bu iki günde bayram yapma-
                larını tavsiye etmiştir. Dolayısıyla her ne kadar oruç bütün peygamberlerin
                uyguladıkları  ve  toplumlarına  da  ilahi  bir  hüküm  olarak  emrettikleri  bir
                ibadet olsa da (Bakara 2/183), Müslümanlar Ramazan Bayramını, ramazan
                orucunu ifa etmeninin mutluluğu ile bu ayın sonunda kutlamaktadırlar. Kur-
                ban Bayramının ise, gördüğü bir rüya üzerine Hz. İbrahim’in oğlu Hz. İsmail’i
                kurban etmek istemesi üzerine; onlardaki samimiyet, teslimiyet ve sadaka-
                tin karşılığı olarak Cenab-ı Allah tarafından ona ikram edilen bir koç ile dini
                bir ritüel olarak geleneksel hâle geldiği bilinmektedir. (Saffat, 37/102-111.)
                (Bk. İbrahim Bayraktar, “Bayram”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1992,
                s. 5/259.) Dolayısıyla yukarıda geçen “Hz. Nuh Ramazan ve Kurban bayram-
                ları dışında bütün bir yılı oruçlu geçirirdi.” ibaresini bu çerçevede değerlen-
                dirmek gerekmektedir.
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137