Page 132 - Hz_Nuh
P. 132
Hz. NUH 131
zaman bu ibadete daha fazla özen gösterdiği belirtilmekte-
dir. Ur şehrinde yapılan kazılarda, kurban için tuğladan bir
mezbah (kurban kesme yeri) yaptığı, buralarda içinde pişmiş
et, hurma, ekmek ve çeşitli yiyecekler bulunan yemek ve su
kaplarının bulunduğu ileri sürülmektedir. 419
Hz. Nuh diğer peygamberler gibi Allah’ın ayetleri okunduğun-
da ağlayarak secdelere kapanmış, bundan dolayı, seçilmişler
420
arasına girmiş ve Cenab-ı Allah ona “selam” ifadesiyle sev-
gisini ifade etmiştir. 421
Kuzgun, Peygamber’imizin (sav) “Hz. Nuh, Ramazan ve Kur-
ban Bayramı hariç bütün yılı oruç tutarak geçirirdi.” hadisi
şerifini esas alarak Hz. Nuh’un Ramazan ve Kurban Bayram-
ları dışında bütün yılı oruçlu geçirdiğini bildirmektedir. O, İs-
lam’daki oruç ibadeti emrinin Hz. Nuh veya onun Tufan son-
rası uygulamalarıyla ilişkilendirmekte, hatta İslam’daki oruç
ibadetini, Hz. İbrahim’den ziyade Hz. Nuh’un dinindeki oruca
bağlamaktadır. 422
419 Kuzgun, s. 93, 185.
420 Meryem, 19/58-59.
421 Saffat, 37/79.
422 Kuzgun, s. 172, 197. Bilinen şekli ile Ramazan ve Kurban Bayramları Pey-
gamber’imizin (sav) Medine’ye hicretinden sonra uygulanmaya başlamıştır.
Hz. Muhammed Medine sakinlerinin yılda iki bayram kutladıklarını görünce
“Allah sizin için o iki günü daha hayırlı iki günle, Ramazan ve Kurban bayra-
mıyla değiştirmiştir.” buyurarak Müslümanlara bu iki günde bayram yapma-
larını tavsiye etmiştir. Dolayısıyla her ne kadar oruç bütün peygamberlerin
uyguladıkları ve toplumlarına da ilahi bir hüküm olarak emrettikleri bir
ibadet olsa da (Bakara 2/183), Müslümanlar Ramazan Bayramını, ramazan
orucunu ifa etmeninin mutluluğu ile bu ayın sonunda kutlamaktadırlar. Kur-
ban Bayramının ise, gördüğü bir rüya üzerine Hz. İbrahim’in oğlu Hz. İsmail’i
kurban etmek istemesi üzerine; onlardaki samimiyet, teslimiyet ve sadaka-
tin karşılığı olarak Cenab-ı Allah tarafından ona ikram edilen bir koç ile dini
bir ritüel olarak geleneksel hâle geldiği bilinmektedir. (Saffat, 37/102-111.)
(Bk. İbrahim Bayraktar, “Bayram”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1992,
s. 5/259.) Dolayısıyla yukarıda geçen “Hz. Nuh Ramazan ve Kurban bayram-
ları dışında bütün bir yılı oruçlu geçirirdi.” ibaresini bu çerçevede değerlen-
dirmek gerekmektedir.