Page 163 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 163

154                                           Dr. Mustafa BAŞ

          todoks Patrikhanesi, yeni kurulan bu patrikhanenin kendileri tarafından
          onaylanmadığını, bu sebeple de bağımsız bir kilise olarak tanınmasının
          mümkün olmadığını iddia etmişti 0  43) .
                                      r
             İlk kurulduğu dönemlerde hemen  hemen bütün Anadolu Ortodoks
          cemaatini yönetmeye talip olan Türk Ortodoks Kilisesi Yunanistan ile
          yapılan  karşılıklı  nüfus  mübadelesi  ile  cemaatini  kaybetmiştir.  Daha
          sonra Fener Patrikhanesi  ile yürüttüğü mücadelenin bir neticesi olarak
          Anadolu'da cemaati  kalmayan Kilisenin merkezinin  1 4   Temmuz  1 9 24
                                                                   44
          tarihinde yapılan toplantıda İstanbul'a taşınmasına karar verilmiştir0 l.
          Yine  bu  kongrede  yeni  kilisenin  merkezi  olarak  Galata'daki  Panayia
          Kilisesi kabul edilmiş, Galata' da bulunan Aya Nikola, Aya Yani ve Hı­
          ristos Kiliseleri de bu merkeze bağlanmıştı 0  45) .  Fener Rum Ortodoks
                                              r
          Patrikhanesi bu kiliselerin işgal altında olduğunu sık sık gündeme getir­
          miş, bu kiliselerin Fener Patrikhanesine verilmesini talep etmiştir (ı46) .
             Bu gün Türk Ortodoks Patrikhanesine bağlı olarak üç Kilise bulun­
          maktadır. Türk Ortodoks Patrikhanesinin cemaati olmadığından, bu ki­
          liselerin, merkez dışındakileri uzun zamandan beri kullanılmamaktadır.
          Bu  kiliseler;  Patrikhane  Merkezi  olarak kullanılan (Panayia)  Meryem
          Ana Kilisesi, Aya  Nikola Kilisesi, Aya Yani Kilisesidir.  Bu kiliselerin
          üçü de Galata bölgesinde bulunmaktadır0 47) .


             b)  Kilise Kurulları
             Ortodoks kilisesinin yönetimi Sabomost prensibi üzerine dayanmak­
          tadır.  Buna göre, her müstakil  (kendi kendini idare eden) kilisenin kendi
          politikasını kendisinin belirleme hakkı bulunmaktadır. Ancak bütün Orto­
          dokslar  adına  alacağı kararlarda diğer kiliselerin de rızasını  alma gerek­
          mektedir. Yine bu anlayışa göre, kilisede görevli papazlar kadar cemaatin
         de görüşlerini açıklaması bir hak olarak ortaya çıkmaktadır 0 48) .
         (143)  Bkz. Ercan, 422.
         ( 144)  Ergene, 188-189.
         ( 145)  Bkz. Ercan, 425-426 ; Cihangir, 244-250.
         ( 146)  B.C.A, 030.01 . I Ol . 623.9.
         ( 147)  İnanç ve Uygulamalar, IO.
         (148)  Bkz. Ortho<lox Encounter, 98.
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168