Page 158 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 158
Türk Ortodoks Patrikhanesi 149
ladıktan sonra, bir papaz, kutsal sofra üzerinde duran ve önceden bir
Evharistiya Ayini sırasında kutsanmış bulunan kutsal ekmeği saygılı bir
şekilde iki eli ile başı üzerinde tutarak getirir, Ön durakta hazırlanmış
kutsal tepsiye koyar. Sonra kutsal kadehe şarap ve su koyar. Diyakos
bunlara "künnük" verirken üzerini kapatır. Bu arada papaz, elbise gi
yerken yaptığı duayı yapar. Çünkü bu önceden kutsanmış ve tamamlan
mıştır. Bunlar yapılırken dışarıda mezmurlar okunur. Bu arada dualar
okunur. Pı!paz küçük girişi yapar ve giriş duasını okur. Papaz girişi yap
tıktan sonra diyakos, "künnük" kabı ve İncil ile; "doğru ilim" diyerek
içeri girer. "Ya parlak nur" duası makamsız okunur. Günün kutsal yaz
gısı okunur. Yazgı okunurken papaz, içeride elinde "künnük" kabı ile
yanmış bir mumu tutarak, kutsal sofranın katına yükselterek durur. Yaz
gı sona erince papaz, "künnük" kabı ve mumla doğuya doğru istavroz
işareti yaparken "doğru ilim" , batıya dönerek "Hristos'un ruhu" , sağa
dönerek "herkesi" ve sola dönerek "aydınlatır" der. Bunun akabinde dı
şarıdan Peygamberlik yazgısı okunur. Yazgılar dışarıdan okunurken .Pa
paz, "künnük" kabı ile sofranın önünde, diyakos da, yanmış mumla sof
ranın arkasında durur. Önce papaz, sonra da cemaat tarafından yakarış
lar tekrarlanır. Papaz, bu yakarışların her birinde kutsal sofranın dört bir
yanına geçerek, kutsal sofrayı tütsüler. Bu esnada yakarışta bulunulur.
Papaz, orta kapı önüne gelir, cemaati ve tapınağı tütsüler. Dualar yapı
lır. Bu dualar esnasında cumhuriyetin devamı, cumhurbaşkanının ve
devlet büyüklerinin esenliği dilenir.
Ayin papazın inançlıların duasını okuması ile devam eder. Duaların
ikinci kısmını oluşturan dualar başladığında papaz, kutsal sofranın üze
rini açar ve inanlıların duasını içinden okur. Diyakos ve şakıyanlar, du
aya açık olarak katılırlar. Papaz "künnük"le sofrayı dolanır, bütün cema
ati ve tapınağı tütsüler. Mezmur'dan bölüm okunur. Bu bölümün belli
kısmına gelindiğinde içeri girer, sofrayı ve içeriyi tütsüler. "künnük"ten
sonra diyakosla birlikte kutsal sofra önünde üç defa secde yaparak say
gılarını sunarlar. Kutsal sofrayı öptükten sonra, ortakapı önünde cema
atten bağış dileyerek ön durağa yaklaşır. Burada gereken saygıdan son
ra daha önceden hazırlanmış kutsalları (ekmek-şarap) başlarının üzerin
de taşıyarak sol kapıdan çıkış yaparlar. Bu çıkış, kutsal resimlerin önün-