Page 161 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 161

152                                           Dr. Mustafa  BAŞ

          ğer eşyalarıyla birlikte  tahta  sandıklarda  saklarlardı.  Halk  iyi  hacılara;
          günahlarını Kudüs'te bıraktı, hacılıkla alakası olmayanlara da; oraya bir
          şeytanla gitti,  ama iki iblis ile geri  döndü derlerdi." ( 129)


             D- MABETLER
             Hıristiyanlığın ilk yıllarında İsa'ya inananların bir mahalde meydana
          getirdikleri  topluluk,  "Kilise" yahut Meclis veya Cemaat diye adlandırı­
          lan bir teşkilatı meydana getirmiştir{l 30) .  İlk dönemlerden itibaren kilise
          kelimesi,  dar  ve  geniş  anlamda olmak üzere  iki  şekilde kullanılmıştır.
          Asıl  ve  geniş  anlamı  ile  Hıristiyan  topluluğu  ve  cemaat  manasını  taşır­
          ken, dar anlamda ise Hıristiyanların toplandığı  yer, mekan olarak ibadet­
          haneye  isim  olarak  verilmiştir<I 31 )  .  Ortodoks  Kilise İlmine göre  kilise,
          evharistik  cemaatlerden  oluştuğu  için  birinci  derecede  İsa'nın  bedeni
          olarak tarif edilmiştir{ l32) . Türk Ortodoksların anlayışına göre İsa Mesih,
         Tanrı tarafından insanların günahlarının keffaretini ödemek için ve onla­
         rı kurtarmak  için gönderilmiş, bunun için de çarmıha gerilmiştir. Mesih,
          göğe Tanrı' nın katına yükseldikten sonra geride keffaretin devamını, ke­
          lam  ve yapılan ayinlerle sağlamak üzere kiliseyi bırakmıştır<m>.
             Kilise kelimesi, Yunanca toplantı anlamına gelen "Eklesia" kelime­
         sinden türemiştir.  Bu kelimenin içerdiği mana, alelade bir toplantı değil
         davet ile bir araya gelinen toplantı olarak tezahür etmektedir.  Buna göre
         kilise, "Hıristiyan Cemaatının T o plantısı" manasına gelmektedir{l 34) .
             Hıristiyan cemaatinin ibadethanesi olarak manasını bulan kilise ise;
         içinde vaftiz odasının, papazın ayinleri yönettiği özel bölümün, koro ye­
         rinin,  sunağın, İsa, Meryem, havariler ve azizlerin resim ve ikonalarının
         bulunduğu özel bir mekandır{ 135) .  Kiliseler, mimari büyüklüklerine gö­
                                                        1
         re manastır,  kilise ve şapel olarak isimlendirilmektedir{ 36) .
         ( 1 29)  Stamatopoulus, 32.
         ( 1 30)  Houtin, "Hıristiyanlığın Kısa Tarihi", A.Ü.İ.F.D. XXV/442.
         ( 13 1 )   Bkz. Sankçıoğlu, 298.
         ( 1 32)  Clement, 2 1 7.
         ( 1 33)  İnanç ve Uygulamalar, J .
         ( 1 3 4)  Bkz. Aydın, 65-66 ; Sankçıoğlu, 297.
         ( 1 3 5)  Bkz. Sarıkçıoğlu, 298.
         ( 1 3 6)  Bkz.Stamatopoulus, 24-27.
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166